Det er ikke længere et sikkert job at være pilot. Tværtimod fyrer stort set alle flyselskaber i øjeblikket ansatte, og afskedigelserne går både ud over personale nede på jorden, over kabine-folkene – og i stigende grad også piloterne.
I går meldte Lufthansa ud, at man har 1.100 piloter for mange. Med de nedskæringer i antal afgange og ruter, som Corona krisen har været skyld i, er der ganske enkelt ikke arbejde til dem alle sammen.
Lufthansa har allerede sagt farvel til 14.000 medarbejdere og derigennem sparet omkring 900 millioner euro i omkostninger. I alt har Lufthansa godt 35.000 ansatte.
Det er dog ikke længere nok, indrømmede det store tyske flyselskab ved præsentationen af sine regnskaber for årets tredje kvartal.
I juli, august og september fløj Lufthansa et underskud på 1,3 milliarder euro ind før skatter af afgifter. Omsætningen faldt til 2,7 milliarder euro.
Det er kun en fjerdedel af, hvad Lufthansa hentede hjem i samme periode for et år siden. Dengang var omsætningen 10,1 mia. euro.
Efter aftaler med fagforeningerne er Lufthansa for tiden i gang med at fyre 1.100 piloter og 2.800 ansatte med jobs på jorden – ”ground staff”. De vil forlade Lufthansa gradvist fra midten af 2021 og frem på grund af lange opsigelses-varsler.
Lufthansa havde en pæn fremgang på 50 procent i august, men så kom anden bølge af Corona, der i øjeblikket har lammet store dele af Europa.
Nu er tyskerne tilbage i krise og skal spare penge igen. Det skal ske både via personale-fyringer og gennem nedskæringer i flåden af passagerfly.
Således siger Lufthansa nu, at selskabets otte store Airbus A380 maskiner aldrig kommer ud at flyve med passagerer igen. De vil blive sendt på pension, inden krisen er overstået….
(Indledningsfoto til artiklen: Gregor Schläger / Lufthansa)
Skriv et svar