Tilbage i 1950’erne og 60’erne var det stadig noget helt særligt at rejse med fly. Det var glamourøst og forbeholdt de få, som havde råd.
Dengang lignede ruteflyenes kabiner nærmest lounger, hvor professionelle tjenere serverede kokke-tilberedte måltider med kaviar og filet mignon med champagne, god rødvin og cognac til.
Flyselskaberne konkurrerede også i mange år på at tilbyde egne drinks og cocktails, som man kunne få hos dem.
Også Lufthansa hoppede med på drinks-vognen, da det tyske flyselskab gik på vingerne i 1955.
Da kunne First Class passagerer få serveret en speciel Lufthansa Cocktail, der bl.a. indeholdt orange-likør og en krydderi-blanding.
Ifølge Lufthansa udviklede cocktailen sig til at blive Tysklands mest populære drink i 1960’erne, fordi den også blev serveret i mange barer nede på landjorden.
I 1970’erne blev Lufthansa Cocktail droppet, fordi flyrejser blev til masse-turisme, og passagererne bestilte standard drinks i stedet for.
Nu vil Lufthansa imidlertid genoplive sin egen signatur cocktail. Fra februar kan den nye Avionics drink bestilles på de lange flyruter.
I første omgang kun på First og Business Class, men senere også på Premium Economy og i Lufthansas lounger i lufthavnene.
Den nye Avionix cocktail indeholder saftige ferskener, friske citrus, decente urter fra vilde enge og morgenfruer, skriver Lufthansa.
Tyskerne er langt fra ene om at satse på en egen drink eller cocktail til sine premium kunder. De fleste indeholder alkohol, mens andre er ”mocktails” – altså uden sprut.
Singapore Airlines serverer f.eks. den berømte Singapore Sling er blev kreeret tilbage i 1915 på luksus-hotellet Raffles i Singapore.
Sling består af dry gin, DOM Benedictine, Cointreau, Angostura bitter, Grenadine, kirsebær-brændevin, lime- og ananas-juice.
SAS satser på dansk og svensk whisky som bærende del af sin signatur cocktail Scandinavian Forest Spring. Dens alkohol spædes op med æblejuice og et skud svensk ginger ale.
Konkollegerne fra Finnair kalder deres cocktail for Northern Blush, og den kan passagerer på alle flyklasser få tag i. Finnair sælger sågar Northern Blush i dåser.
Den finske drink rummer bl.a. gin, tytterbær, appelsinskal, citronsaft og enebær.
Virgin Atlantic kalder sin drink for Virgin Redhead. Det er en stærk sag med gin, prosecco, hindbær-likør, sukker-sirup, hindbær-pure og et strint citronsaft.
Endelig hedder Business Class Mint hos amerikanske Jetblue. Derfor hedder signatur drinken Mint Condition.
Også her er gin udgangspunktet. Den suppleres med Tito’s Handmade Vodka, ingefær, agurk, lime og naturligvis mit.
Mange andre flyselskaber har uden tvivl deres egne cocktails. De nævnte er bare dem, jeg sådan umiddelbart kan huske….
(Indledningsfoto til artiklen: Lufthansa)
Skriv et svar