Det går vist rimelig godt med at transportere millioner af passagerer gennem luften, selvom Lufthansa gigant også har været ramt af forsinkelser på grund af Europas flyveleder strejker.
Endnu bedre går det dog for Lufthansa nede på jorden. Eller rettere på fødderne.
Lufthansa har nemlig skabt en af årets store mode-trends med sit samarbejde med ligeledes tyske Adidas.
For et par dage siden udsendte de to giganter igen sneakers, der er designet i Lufthansas hvide og blå farver.
De pæne sportssko sælges udelukkende til Lufthansa personale, der betaler 55 euro eller ca. 400 kroner pr. sæt. En OK pris, hvis man også vil reklamere for sin arbejdsplads i fritid og ferie.
Adidas producerer kun et begrænset antal af Lufthansa sneakerne, og de er derfor blevet en eftertragtet vare. Da de kom i Lufthansas personale butikker tidligere i denne uge, dannede der sig flere hundrede meter lange køer.
I Frankfurt afspærrede man en hel parkerings-plads for at undgå, at de mange mennesker med sneakers-lyst blokerede trafikken omkring Tysklands største lufthavn.
Forklaringen er dog nok ikke alene, at Lufthansa medarbejderne synes, at de hvide Adidas sneakers vil pynte på deres fødder. Eller fordi flyselskabet kræver, at personalet skal gå med dem som en del af uniformen ombord på flyene. Slet ikke.
Lufthansa personalets iver skyldes snarere, at de kan tjene en formue på det sorte marked med skoene.
Efter at Lufthansa udsendte en første portion af sine sneakers i foråret, kunne man på internet følge efterspørgslen. Til sidst blev et nyt par af skoene solgt for 400 euro – ca. 3.000 kroner.
Lufthansa har af samme grund begrænset antallet af sneakers, som personalet kan købe. Hvor de ansatte i foråret kunne udstyre hele familien med nye sportssko, kan man her i anden omgang kun købe maksimalt to par.
Lufthansas sneakers bygger på Adidas’ velkendte ”VS Advantage CL” sko. De er hvide med et diskret Lufthansa trane logo på siden. Lufthansas nye mørkeblå signatur farve lyser op indeni skoen, og snørebåndene har samme gule farver som skilte i Lufthansas passagerfly.
Lufthansa ser i det hele taget ud til at have succes på fødderne. I et andet samarbejde med Berlins bus- og s-togs selskab udviklede flyselskabet i en periode nogle meget mere farverige sneakers. Havde man dem på i bus eller tog, gjaldt de som gratis billetter.
Lufthansa gruppen befordrede i øvrigt 63 millioner passagerer i årets første halve år. Det er en ny rekord for gruppen, der – ud over Lufthansa selv – består af Austrian, Swiss, Brussels Airlines og Eurowings….
Skriv et svar