Det er ikke mere end et år siden, hvor Tysklands store flyselskab Lufthansa var ret forsigtig i sine prognoser for fremtiden efter Corona pandemien.
Samtidig måtte Lufthansa aflyse i tusindvis af afgange, fordi der var kaos i lufthavnene. På grund af personale-mangel tog det ofte flere timer for passagerer at komme igennem check-in og Security, og så kunne flyene heller ikke afgå til tiden.
Her til morgen er der helt anderledes optimistiske toner at høre fra Lufthansa: Flyselskabet meddeler nemlig, at det i 2022 havde sit første overskud efter to katastrofe-år med Corona.
Knap seks milliarder kroner tjente Lufthansa sidste år. Meget bedre tal end i 2022, hvor flyselskabet havde et underskud på 16,3 mia. kroner.
Regnskabet i Lufthansa Group omfatter ikke kun Lufthansa, men også gruppens datterselskaber som f.eks. Swiss, Eurowings, Air Dolomiti og Austrian.
Tilsammen transporterede de godt 102 millioner passagerer i 2022. Det er dobbelt så mange som i Corona-året 2021. Samtidig steg Lufthansas omsætning med 95 procent!
Her i 2023 kan det blive til mange flere. Ikke kun, fordi passagertallet stiger i alle gruppens selskaber. Men også fordi Lufthansa i øjeblikket forhandler med regeringen i Rom om at overtage det italienske flyselskab ITA.
Den boblende optimisme hos Lufthansa slap allerede løs i går torsdag, hvor tyskerne meldte du, at man ville købe 22 nye fly til de lange interkontinentale ruter.
Det drejer sig om syv ekstra Boeing 787-9 maskiner plus 15 Airbus A350 – blandt dem for første gang 10 eksemplarer af den nye og større A350-1000 model.
Samtidig afslører Lufthansa, at man igen ser en god fremtid for verdens største passagerfly – Airbus A380.
Det havde Lufthansa ellers skrottet, fordi der ikke længere var behov for kæmpefly. Trenden i luftfart gik efter flere små maskiner.
Men som salig statsminister Jens Otto Krag sagde i sin tid: Man har en mening, indtil man får en ny.
Ud fra dette princip vendte Lufthansa på en tallerken i sommeren 2022. Nu blev Airbus A380 igen taget ud af mølposen, og de første par eksemplarer er i mellemtiden kommet på vingerne igen.
I forbindelse med årsregnskabet nævner Lufthansa ikke A380 specifikt, men kæmpeflyet står heller ikke på listen over flytyper, som Lufthansa vil farvel til.
Med andre ord vil Lufthansa formentlig bruge A380 i adskillige år endnu. Det samme gælder for den endnu ældre Boeing 787-800 Jumbo.
Den har de fleste andre flyselskaber inklusive British Airways skrottet. Men ikke Lufthansa. Ifølge flyselskabets topchef Carsten Spohr vil Lufthansa flyve med jumboen til langt ind i 2030’erne.
Til sidst lige en liste over flytyper, som vi ikke længere vil se med Lufthansa logo på i løbet af de kommende måneder:
Det er de ældre Airbus A340-300 og -600, Boeing 777-200, Boeing 767-300, Airbus A330-200 og Boeing 747-400….
(Indledningsfoto af Airbus A380 til artiklen: Mathew Browne / Unsplash)
Skriv et svar