(Opdateret) Efter mange måneders tovtrækkeri med regeringen i Rom er det nu så ganske vist, at tyske Lufthansa køber det nationale italienske flyselskab ITA Airways.
Det blev klart i formiddags, hvor overtagelsen blev bekendtgjort officielt. Her blev det også oplyst, at købet ikke sker helt så hurtigt, som mange nyheds-medier skrev i går.
Overtagelsen sker i tre trin, og totalprisen er ikke oplyst:
I første omgang kan Lufthansa købe 31 procent af ITA formedelst 325 millioner euro. Fra 2025 kan tyskerne overtage yderligere 49 procent, hvis en række betingelser er opfyldt. I et tredje skridt kan Lufthansa så få de resterende 10 procent, så ITA bliver et 100 procent medlem af Lufthansa Group.
Netop Lufthansa Group kan blive problemet for overtagelsen. Konkurrence-myndighederne i Tyskland, Italien og i EU skal nemlig godkende købet.
Med ITA bliver Lufthansa Group nemlig den suverænt største samling af flyselskaber i samme koncern;
Ud over Lufthansa selv omfatter gruppens datterselskaber allerede Swiss i Schweiz, Austrian i Østrig, Brussels Airlines i Belgien samt Eurowings og Air Dolomiti i Tyskland.
Europæisk luftrum bliver dermed endnu stærkere domineret af nogle få store koncerner:
Lufthansa Group bliver den største og mere magtfuld end rivaler som IAG med bl.a. British Airways, Iberia og Aer Lingus, KLM-Air France med datterselskaber og Ryanair, der også ejer Malta Air, Lauda Air fra Østrig og Buzz fra Polen.
ITA, der blev skabt i 2021 på ruinerne af det konkurs-ramte Alitalia, løber ikke rundt. En af Lufthansas første opgaver bliver derfor at få strømlinet den italienske organisation.
Det er næppe de italienske indenrigs-ruter, som Lufthansa er interesseret i at købe. Dem har ITA og Alitalia for længst mistet til lavpris-konkurrenter som easyJet og Ryanair, der begge er store i støvlelandet.
Til gengæld har ITA en række interkontinentale ruter, som der er penge i. Ikke kun til Afrika, men især til lande, hvor der bor mange italienere. Først og fremmest USA.
Lufthansa topchef Carsten Spohr sagde ved pressemødet i formiddags, at ITA passer perfekt ind i Lufthansa netværk. Han regner derfor med at kunne gøre selskabet profitabelt ganske hurtigt.
Det første skridt bliver at integrere ITA’s frequent traveller med det tyske, som også bruges i Lufthansas datterselskaber i Schweiz, Østrig og Belgien.
En anden plan er at gøre ITA mere klimarigtig ved at forbedre trafikken til og fra lufthavnene. Til det formål har Lufthansa underskrevet en aftale med de italienske statsbaner Ferrovie.
Målet er at integrere tog og fly med hinanden på samme måde, som Lufthansa allerede er i gang med i Tyskland, Østrig og Schweiz….
(Indledningsfoto til artiklen: Lufthansa)
Skriv et svar