Tyske Lufthansa har en åbenlys ambition om at blive nummer ét i Europa og fjerde-største flyselskab i verden.
Det har tyskerne lidt svært ved med selve Lufthansa, hvis omsætning og fremgang stod i stampe i det forløbne år.
Væksten skal derfor komme fra Lufthansa Groups efterhånden mange datterselskaber og gennem opkøb af stadig flere konkurrerende flyselskab.
Den seneste overtagelse blev en realitet i går, da Lufthansa overførte 325 millioner euro – knap 2,5 milliarder kroner til den italienske stat.
Den er betaling for i første omgang 41 procent af aktierne i det italienske og stats-ejede flyselskab ITA. Senest i 2026 vil Lufthansa eje 100 procent. De vil så koste 829 millioner euro.
ITA- Italia Trasporto Aereo – bygger ovenpå det konkurs-ramte Al Italia. Mens det kørte med store underskud i årtier og kostede den italienske stat enorme tab, går det noget bedre med efterfølgeren ITA.
Flyselskabet har bl.a. halveret sin medarbejderskare til ca. 5.000 og råder i dag over 90 passagerfly.
Italien er et vigtigt marked for Lufthansa, hvor man i forvejen ejede det lille nord-italienske flyselskab Air Dolomiti.
Lufthansa vil integrerere ITA i sit netværk af flyselskaber så hurtigt som muligt. Det gælder også passagerer, der skal overgå i Lufthansa gruppens fælles bonus-progrream Miles & More.
Lufthansa ejer i forvejen flyselskaberne Swiss i Schweiz, Austrian i Østrig, Brussels Airlines i Belgien, førnævnte Air Dolomiti i Italien samt Eurowings og Discovery i Tyskland.
Når en så enorm selskabs-gruppe vil købe sig endnu større, støder det naturligvis på skepsis hos konkurrence-vogterne i EU.
Sammen med seje forhandlinger med den italienske regering i Rom har det forsinket Lufthansa planer med flere år. I går blev overtagelsen dog konkret.
EU’s krav for at godkende købet betyder bl.a, at ITA skal afgive mange start- og landings-rettigheder – i fagsprog ”slots” – i Rom og Milano.
De fleste går til det engelske lavpris-selskab easyJet, der vil åbne 27 nye internationale ruter til og fra Italien. I den indenrigs flytrafik i Italien er irske Ryanair i forvejen størst,
Til sidst skal jeg måske lige nævne, at Lufthansa Group allerede inden købet at ITA er Europas største målt i omsætning.
Når man tæller i passagerer, er Ryanair til gengæld nummer ét….
(Indledningsfoto til artiklen: )
Skriv et svar