Nogle flyselskaber satser kun på maskiner fra én leverandør, mens andre – og det er især de store – køber fly fra både Boeing og Airbus – og ofte også mindre fly fra en tredjepart som f.eks. Bombardier.
De to lavpris-giganter Wizz Air og Ryanair er typiske eksempler på ”monopolister” i luften. Wizz har udelukkende Airbus A320 varianter i sin flåde, mens Ryanair flyver med over 450 Boeing 737’ere.
SAS begyndte for et år siden at forny sit arsenal af passagerfly radikalt. Ud røg de aldrende Boeing 737’ere, og ind kom en strategi for udelukkende at bruge Airbus. Dels forskellige A320 varianter til de korte og mellemlange ruter og A350 til de lange interkontinentale.
Hos Europas største gruppe af flyselskaber – Lufthansa – har man en syndefuld blanding af forskellige flytyper. Nogle gamle og ”outdatede”, andre fuldt moderne.
Det er dyrt at vedligeholde mange forskellige passagerfly, der fordeler sig over flere flyselskaber. Både Lufthansa, Austrian, Swiss, Brussels Airlines og Eurowings hører til den tyske gruppe.
Lufthansa tjener for lidt og skal spare penge. Derfor vil gruppen nu luge kraftigt ud i sin alsidige flåde. Frem til 2025 vil ”luffe” og co. således skille sig af med hele syv forskellige langdistance-fly.
Fremover vil der kun være otte forskellige maskiner til den interkontinentale trafik mod i dag 14. Samtidig vil Lufthansa og søsterselskaberne ensrette på Airbus A320 på de europæiske ruter.
Det er en dårlig nyhed for i forvejen kriseramte Boeing, der kun vil være inde i varmen hos tyskerne, østrigerne og belgierne med et par langdistance-fly. Den forventede bestseller 737 MAX er sendt uden for døren.
På de lange ruter vil Lufthansa frem til 2025 sende Boeing 767-300, 777-200 og 747-400 på pension. Det samme gælder for ældre Airbus A330-200, A340-200 og A340-600. Endelig smider tyskerne deres sidste McDonnell Douglas MD-11F fragtfly ud.
Derefter vil passagerer på de lange ruter udelukkende kunne rejse med Airbus A330-300, A350-900 og A380 samt Boeing 777-300ER, 747-8 samt nye 777-9 og 787-9 Dreamliners…
Lufthansas ensretning vil også være at se i flyenes indretning: Fra 2020 vil Airbus levere 82 nye A320 Neo og 46 lidt større A321 Neo med samme indretning på tværs af Lufthansa, Swiss, Austrian og Eurowings. Kun farver på skrog, tæpper og sædebetræk vil adskille maskinerne fra hinanden.
Ensretningen vil også kunne ses i en ny forbedret Premium Economy klasse, som vil blive indført hos Lufthansa og Swiss. Den vil bl.a. få de nydesignede sæder, der ses på billedet.
Lufthansa kommer først med den nye Premium Economy på Boeing 777-9 maskiner i efteråret 2020. Swiss følger efter i 2021 på sine Airbusser til de lange ruter.
Skriv et svar