Efter flere års tovtrækkerier har tyske Lufthansa nu fået grønt lys til at overtage Italiens stats-ejede flyselskab ITA – i gamle dage kaldt Alitalia.
Trods flere milliard-tilskud fra regeringen i Rom ville ITA næppe have kunnet overleve på længere sigt, så alle var enige om, at en kapital-stærk udenlandsk partner måtte træde til.
Gennem årene har flere store flyselskaber vist interesse, men Lufthansa har holdt mest stædigt ved og har længe været handler som stor-favorit.
Den tyske luftfarts-gruppe omfatter i forvejen fem store selskaber som Lufthansa selv, Eurowings, Austrian i Schweiz, Swiss i Schweiz og Brussels Airlines i Belgien. Plus en række flere.
Den størrelse har (naturligvis) fået EU’s konkurrence-vogtere med danske Margrethe Vestager til at tøve og kræve store indrømmelser fra Lufthansa og ITA, før handelen kunne godkendes.
Den skaber jo Europas suverænt største flyselskabs-konglomerat.
Fra efteråret overtager Lufthansa 41 procent af aktierne i ITA formedelst en investering på 325 millioner euro eller ca. danske kroner.
I 2025 kan tyskerne så overtage aktie-majoriteten og dermed reelt set blive ejer af det italienske flyselskab.
Inden da skal Lufthansa opfylde en række betingelser, som bl.a. omfatter afgivelse af start- og landings-rettigheder – de såkaldte slots – i Milanos store Linate lufthavn.
Samtidig skal Lufthansa hjælpe nye konkurrenter på de mellemlange og lange interkontinentale ruter en form for start-hjælp.
Forhandlinger skal allerede være i gang med flere flyselskaber, der vil åbne nye ruter til bl.a. USA og Asien.
Desuden skal Lufthansa også åbne for en hel stribe korte ruter, hvor mindst en og gerne flere rivaler skal have adgang til at etablere ruter i mindst tre år.
Lufthansa vil bruge Roms Fiumicino lufthavn som sin italienske central. Herfra skal tyskerne bl.a. kæmpe med flere udenlandske lavpris-selskaber som Ryanair og easyJet, der har erobret store dele af indenrigs-trafikken, mens ITA kæmpede for sin overlevelse.
I dag har ITA – Italia Trasporto Aereo – kun 4.500 ansatte tilbage. Til sammenligning har Lufthansa gruppen næsten 99.000.
Lufthansas topchef siger i dag, at ”vi vil gøre ITA til et stærkt og succesrigt medlem af vores gruppe. Vi sikrer ITA’s fremtid som internationalt flyselskab og stærkt varemærke.”
Formentlig er Lufthansas strategi ikke kun at tilbage-erobre det italienske marked, men også at benytte Italien og ITA til et springbræt med mange flyruter til Afrika og Sydamerika.
Lufthansa overtagelse af ITA er blot det seneste eksempel på, at europæisk luftfart flyver ind i en konsolidering.
Vi ser det også i Danmark og Norden, hvor fransk-hollandske Air France-KLM bliver medejer af SAS fra september.
Desuden er den tredje store flyselskabs-gruppe IAG med bl.a. British Airways og Iberia i fuld gang med opkøb i Spanien….
(Indledningsfoto til artiklen: Lukas Souza / Unsplash)
Skriv et svar