Europas største viser vejen. Hvis det er korrekt, vil flyselskaberne gå en sort tid i møde.. Også efter den værste Corona krise.
I aftes offentliggjorde Lufthansa, hvad det mente, da gruppens topchef Carsten Spohr for to uger siden antydede, at fremtidens Lufthansa ville være mindre end i dag.
Lufthansa forventer ikke nogen hurtig tilbagevending til aktiviteterne før krisen. Det vil tage mange måneder, inden de globale rejse-begrænsninger er ophævet – og år, inden efterspørgslen efter flyrejser vil være tilbage på niveauet som omkring nytår.
Resultatet er nedskæringer i hele Lufthansa Group, der omfatter mange flere selskaber end Lufthansa selv.
Alle vil blive berørt – Swiss, Austrian, Brussels Airlines, Germanwings, Air Dolomite osv. Hårdest går det ud over lavpris-datteren Germanwings, der vil blive lukket og slukket.
Alt i alt ventes Lufthansa at skære 10 procent af sin flåde væk. Borte er også tyskernes ambitioner om at vokse sig endnu større – f.eks. ved at købe italienernes konstant kriseramte flyselskab Alitalia.
Farvel til mange kæmpefly
Verdens største passagerfly – Airbus A380 – bliver et af de mest synlige ofre for Lufthansas slankekur. A380 har 20 års fødselsdag senere i april.
Lufthansa vil således sige farvel til seks af sine 14 kæmpefly allerede nu. De vil blive solgt tilbage til Airbus hurtigere end planlagt. Det skulle ellers være sket i 2022.
Samtidig smider Lufthansa også fem af sine Boeing 747-400 maskiner og i alt 10 af sine ældre Airbus A340-600 fly ud. Begge har fire jetmotorer og er for uøkonomiske at flyve med.
Lufthansa selv skærer 11 mindre Airbus A320 maskiner bort. Hos datterselskabet Eurowings er der ikke længere brug for 10 maskiner af den populære flytype til korte og mellemlange distancer.
Hvor meget andre datterselskaber som Austrian i Østrig, Brussels Airlines i Belgien og Swiss i Schweiz skal gå på slankekur, gik Lufthansa ikke i detaljer om i går.
Formentlig vil Swiss udsætte eller afbestille leveringen af nye fly, ligesom ældre maskiner vil blive sendt på pension.
Germanwings lukker og slukker
Lufthansas beslutning om at lukke Germanwings kommer ikke som den store overraskelse. Faktisk har det været ventet i et stykke tid efterhånden.
Germanwings, der har base i Köln, har nemlig ikke fungeret som selvstændigt selskab i snart to år. I stedet har det fløjet under søsterselskabet Eurowings.
At Germanwings ikke for længst er integreret i Eurowings skyldes, at de to selskaber har forskellige overenskomster med de tyske fagforeninger.
Germanwings’ lukning får imidlertid også betydning for mange uden for Lufthansa selv. Tyskerne har nemlig udlejet en del af sine fly til andre selskaber – komplet med besætning, brændstof og vedligeholdelse. Det, der i branchesprog kaldes for ”wet lease”.
Det svenske flyselskab BRA, der gik i betalings-standsning i mandags, er en af Germanwings ”wet lease” kunder.
BRA, der ejes af den stenrige norske Braathers familie, fløj mange indenrigs ruter i Sverige. Også ruter mellem Sverige og Norge og de baltiske lande hørte til BRA’s netværk.
Usikker fremtid for tusinder af ansatte
Én ting er, at 10 procent af Lufthansas maskiner vil forsvinde. Noget andet er de mange medarbejdere, som er mere eller mindre direkte forbundet med et passagerfly.
Som tommelfinger-regel regner man i luftfarts-branchen med, at der går 60 til 70 arbejdspladser på hvert passagerfly. Det vil i givet fald betyde omkring 4.000 jobs, der forsvinder hos Lufthansa.
Modsat mange sine konkurrenter og kolleger i luften har Lufthansa længe afvist at tage imod statslig hjælp for at komme igennem Corona krisen. Den tyske regering i Berlin skal således have tilbudt at købe aktier i flyselskabet.
Lufthansa har hele tiden været en overskuds-givende forretning og vil derfor helst klare sig på egen hånd. På det seneste har ordvalget i chef-etagen dog ændret sig en smule.
Nu er Lufthansa ikke længere afvisende overfor statslige lånegarantier i stil med dem, som de nordiske lande har givet til SAS og Norwegian.
Ifølge tyskernes svar på Danmarks Statistik faldt trafikken i landets 24 største lufthavne med 3,6 procent i februar. Det er 15,1 millioner passagerer.
Tallene for marts, hvor COVID-19 krisen for alvor slog til, er ikke kendt endnu. De ventes dog at være betydeligt lavere….
(Indledningsfoto til artiklen: Emslichter / Pixabay)
Skriv et svar