Mens de fleste andre større flyselskaber for længst har sikret sig statsstøtte for at overleve Corona krisen – inklusive SAS og Norwegian – har det taget meget lang tid, før Lufthansa fik sin aftale på plads med den tyske regering i Berlin.
Det skyldes dels, at hjælpe-beløbet er meget stort – ni milliarder euro eller ca. 65 mia. kroner. Dels at Angela Merkel og co. har krævet en del ting for at slippe pengene.
I aftes faldt aftalen omsider på plads, og Lufthansa kan ånde lettet op. Både topledelsen i Frankfurt og de 138.000 medarbejdere i flyselskabet verden over.
Og dog: EU i Bruxelles skal endeligt godkende støtte-ordningen, og det sker åbenbart ikke uden modkrav, der gør ondt hos Lufthansa.
EU-Kommissionen vil nemlig have Lufthansa til at give indrømmelser på sine rettigheder i de to store tyske lufthavne Frankfurt og München.
Diskussionen drejer sig om de såkaldte ”slots” i lufthavnen. De kan sammenlignes med reserverede p-pladser.
Skal Lufthansa slække på sin dominans i Frankfurt og München, er det lig med, at den tyske gigant skal overlade pladser til konkurrenter.
Den tyske regering havde også betingelser til Lufthansa. Flyselskabet skal droppe sine ældre fly så hurtigt som muligt og gøre en mere synlig og effektiv indsats for at flyve mere grønt og miljørigtigt i fremtiden.
Lufthansa selv strittede længe imod, at den tyske stat skulle overtage en stor aktie-post i selskabet til gengæld for de xxxx milliarder kroner.
Kritikerne mener sikkert med rette, at politikere ikke er gode forretningsfolk og sjældent har forstand på, hvordan et flyselskab skal drives.
Til sidst blev de to parter dog enige: Tyskland får 20 procent af aktierne i Lufthansa, som skaffes ved at udvide selskabets nuværende aktie-kapital. Regeringen får også to pladser i Lufthansa bestyrelse, hvor politikerne dog har lavet at agere som passiv partner.
Den tyske regering har dog samtidig sikret sig, at den kan udvide sin aktiepost til 25 procent plus én aktie, hvilket er nok til at blokere alle vigtige beslutninger i Lufthansas bestyrelse.
Den option vil regeringen udelukkende aktivere, hvis Lufthansa er i risiko for at blive opkøbt af udenlandske interessenter – f.eks. fra Kina eller Arabien.
Det sker formentlig for at undgå den situation, som ærkerivalen IAG er endt i. En tredjedel af IAG med bl.a. British Airways, Iberia og Aer Lingus under sine vinger, ejes i dag af olie-milliardærerne i Qatar Airways.
Den tyske regering understreger her til morgen, at det er meget vigtigt for den, at Lufthansa forbliver på tyske hænder.
Selskabet er et meget vigtigt element i landets infrastruktur og har stor betydning for Tysklands image ude i verden. Desuden drejer det sig om at redde over 100.000 arbejdspladser.
Seks af de ni milliarder euro til Lufthansa leveres af en statslig fond, der skal hjælpe tysk industri gennem Corona krisen. De resterende tre milliarder kommer fra et lån i banker, som den tyske stat garanterer for.
Med den nye aftale i Berlin ser Lufthansa Groups økonomiske kabale ud til at være på plads. Lufthansas datterselskaber i Schweiz (Swiss) og i Belgien (Brussels Airlines) har allerede fået økonomisk hjælp fra de lokale regeringer. Austrian i Østrig forhandler fortsat med regeringen i Wien.
Det nye Lufthansa, vi får at se i fremtiden, er betydeligt slankere end i dag. Mindst 100 af selskabets 750 fly vil forsvinde. Mest tydeligt formentlig de 14 kæmpestore Airbus A380 maskiner, som tyskerne råder over. Også Lufthansas Boeing 747 Jumboer og ældre Airbus A340 maskiner vil forsvinde, fordi deres jetmotorer forurener stærkt og bruger for meget brændstof….
(Indledningsfoto til artiklen: Lufthansa)
Skriv et svar