Det er ikke kun lavpris selskaberne, der døjer med, at udgifterne til flybrændstof er steget voldsomt i det seneste år. Den dyrere benzin koster også dyrt på bundlinien hos de gamle og etablerede selskaber.
Lufthansa melder nu klart ud, at billetterne vil stige i 2019. Forhøjelserne rammer i første omgang de billigste billet kategorier, men den tyske gigant vil ikke udelukke, at justeringerne også vil komme i andre klasser. Hvor og hvornår vil markedets udvikling bestemme.
De billigste flybilletter hos Lufthansa koster i øjeblikket 29 euro. De vil næste år stige til 35 euro. Det svarer til et hop på ca. 20 pct.
Lufthansas topchef Carsten Spohr vil ikke kun give brændstof priserne skylden for de højere priser. De er også nødvendige for at ”skabe en mere fornuftig forretning”, siger han.
Som et eksempel giver Spohr, at det i dag kan være dyrere at betale for en p-plads i to timer i en storby end for en flyrejse, der varer lige så lang tid. Det hænger ikke sammen, mener han.
Topledelserne i alle flyselskaber tæller i øjeblikket på fingrene, om de tør sende de øgede brændstof udgifter videre til kunderne, eller de vil forsøge at finde interne besparelser for at lukke de sorte huller.
Et af de selskaber, som har meddelt, at man ikke vil forhøje priserne, er det hurtigt voksende Aegean Airlines fra Grækenland.
Her siger man, at konkurrencen i luften over Europa er så benhård, at det vil være næsten muligt at tørre benzinpriserne af på passagererne. Det vil sandsynligvis betyde kundeflugt og endnu større underskud….
Skriv et svar