Snart vil det være slut med at så ”luftens dronning” som passagerfly over Europa. Boeings 747 vil fortsætte som fragtmaskine, men ikke længere med hundreder af glade rejsende ombord.
Tyske Lufthansa ser ud til at blive det sidste større flyselskab i vores del af verden, der fortsat vil bruge Jumboen i et stykke tid.
Sidste år droppede British Airways, KLM og Virgin Atlantic deres sidste 747’ere, og nu har russiske Rossiya Airlines udsendt samme meddelelse.
I Vesteuropa er Rossiya mest kendt for festlige bemalinger af sine rutefly. Selskabet har base i Sankt Petersborg og 126 fly i stalden – heraf ni jumboer. Syv af dem går på pension i 2023 og de to sidste i 2024.
Kun fire af de ni russiske jumboer er aktive for tiden og bruges primært til at transportere turister til og fra feriemål i Sydeuropa.
Når Rossiya forsvinder, står Lufthansa ene tilbage med verdens mest berømte passagerfly på vinger. 21 eksemplarer har den tyske gigant, og dem er man faktisk mere glade for end for den langt nyere Airbis A380.
Lufthansa har i princippet afviklet sine A380 og har bl.a. bedt Airbus om at sælge et par eksemplarer brugt for sig. Købere er ikke fundet endnu.
Lufthansa vil hellere satse på de mindre Airbus A350 med to motorer på de lange ruter over f.eks. Atlanten – plus sine efterhånden gamle og veltjente Jumboer.
Tyskernes to Boeing 747-400 modeller skal holde frem til 2025, hvorefter de går på fortjent pension.
Selskabets 19 eksemplarer af den større 747-800 har ikke fået en officiel ”sidste anvendelses-dato”, selvom de med deres fire jetmotorer passer dårligt ind i Lufthansas strategi om at blive en mindre forurenende og brændstof-forbrugende virksomhed….
(Indledningsfoto til artiklen: dmncwndrlch / Pixabay)
Skriv et svar