Lufthansa Group har længe redet på sin egen jetstream, der har ladet den tyske luftfarts-gigant overhale næsten alle konkurrenter.
Lufthansa har samtidig haft en uophørlig sult efter at købe op. Det lykkedes ikke med Tysklands nummer to, Air Berlin, da det selskab gik konkurs for halvandet år siden.
En overtagelse af Norwegian blev vist kun ved snakken. Et opkøb af italienske Alitalia ser ud til at tørre ud, mens en indlemmen af Thomas Cook Airlines – eller i hvert fald den tyske Condor del fortsat er aktuel.
Men lige pludselig er det, som om Lufthansa har tabt pusten. Slut er den bredvingede tale om ekspansion og udvidelse. Nu hedder det besparelser og højere effektivitet. Lufthansa tjener ikke penge nok.
I de senere dage gik rygterne om, at Lufthansas lavpris-selskab Eurowings skal studses. Det samme skal det belgiske datterselskab Brussels Airlines.
De rygter er blevet bekræftet i dag. Samtidig med, at alle selskaber i Lufthansa Group – både Lufthansa selv, Swiss fra Schweiz og Austrian fra Østrig – må tage deres del af slæbet for at gøre ”luffe” flot rentabel igen.
Lufthansa Groups højt-profilerede topchef – ex-piloten Carsten Spohr – har nemlig måttet se flygigantens aktier dykke med 55 pct. i de seneste 18 måneder. Det er ikke noget, der pynter på en ellers blank-poleret overflade.
For en uge siden måtte Lufthansa desuden gå den tunge gang til sine aktionærer og fortælle dem, at overskuddet i 2019 vil blive betydeligt lavere end sidste år. I 2018 leverede Lufthansa Group et overskud før skat og afskrivninger (Ebit) på 2,8 milliarder euro. I år bliver det højest 2,0 til 2,4 milliarder.
Det er langt bedre end de fleste andre store flyselskaber i Europa. Næsten alle piver de over for hård priskonkurrence, der er god for flypassagerernes kreditkort, men dårligt for regnskaberne.
Alle flyselskaber i Lufthansa Group skal nu give deres bidrag, så fællesskabet igen kommer på ret kurs og med en solid bundlinie. Der er dog forskel på indsatsens størrelse.
Hårdest går det ud over Eurowings, der ”hurtigst muligt skal returnere til overskud”, som det hedder i dagens meddelelse fra Lufthansa Group.
Hurtigst muligt betyder kraftige beskæringer. Slut med lange ruter billig-ruter over Atlanten. Fremover hedder det kun europæiske ruter – i direkte konkurrence med Ryanair, easyJet, Wizz Air, Lauda og Vueling..
Eurowings skal overlade sine store langdistance fly til sine søskende. Fremover ensretter Eurowings på Airbus A320 fly. Det sparer penge.
Brussels Airlines har længe fløjet i uroligt vejr og skulle vist nok have været langt ind under Eurowings Det bliver der ikke noget af nu. I stedet skal der udarbejdes et skrapt spare-program, der skal træde i kraft fra efteråret.
De tre store i Lufthansa Group – Lufthansa, Swiss og Austrian – får til gengæld til opgave at øge deres indtægter med tre procent indtil 2022 – uden at udgifterne følger med op.
Det skal bl.a. ske via mere fleksible billetpriser – på dansk højere gennemsnits-priser. Passagererne skal betale for flere ting end i dag – måltider, drinks, bagage osv. Alt dét, som lavpris selskaberne lever højt på.
Topledelsen i Lufthansa Group ser gerne, at indtægterne fra disse poster øges med 50 pct. i de kommende tre år. Fra 550 millioner euro i 2018 til mindst 890.
Hvad det betyder for passagererne, kan vi kun gisne om. Umiddelbart ser det ud, som om service-forskellen fra lavpris til de ”gamle” full service selskaber skrumper yderligere ind.
Endelig vil Lufthansa Group have sine passagerer til at booke meget mere direkte online end i dag. Væk fra rejsebureauerne, der skal have procenter.
I 2015 udgjorde andelen af direkte bestillinger 35 pct. hos Lufthansas selskaber. I 2018 var det 45 pct, og fra næste år skal det være 50. Det giver masser af ekstra penge i kassen.