Til september forlader SAS sit mange-årige medlemskab af Star Alliance og hopper over i det konkurrence SkyTeam samarbejde.
På samme tid får SAS nye ejere i skikkelse af bl.a. Air-France KLM, hvilket ændrer markeds-forholdene både nede i Europa og oppe i Skandinavien.
Især Lufthansa må føle sig irriteret, for det tyske flyselskab og SAS har arbejdet tæt sammen siden stiftelsen af Star Alliance tilbage i xxxxx.
Nu er Lufthansa og SAS ikke længere brødre, men rivaler.
Lufthansa har derfor kigget sig om efter en ny bedste ven i Skandinavien, og den har tyskerne fundet i Norwegians datterselskab Widerøe.
I praksis foregår det med en code-share aftale, hvor flypassagerer hos Lufthansa og Widerøe kan bruge samme billet.
Spørgsmålet er så, om samarbejdet med Widerøe er første trin til, at Lufthansa også går i alliance med Norwegian – mod SAS.
Det må tiden vise. Skulle det ske, vil SAS og Air France-KLM få noget seriøst at tænke over.
Lufthansa er nemlig ikke bare Lufthansa. Det er også flyselskaberne Swiss, Austrian, Brussels Airlines og snart også ITA fra Italien.
Desuden er Lufthansa stærkt repræsenteret i Skandinavien via sit lavpris-selskab Eurowings, der har en af sine baser – hubs – i Stockholms Arlanda lufthavn.
Widerøe er meget stærk på norske indenrigs-ruter, men har også inter-skandinaviske ruter til danske lufthavne som København og Aalborg.
Derfor vil det nye samarbejde især styrke Lufthansas tilstedeværelse i Norge, hvor man i første omgang vil samarbejde med 11 Widerøe ruter.
Nordmænd fra f.eks. Bergen, Trondheim og Tromsø vil nemmere kunne flyve til Lufthansas trafik-knudepunkter i Frankfurt, München eller Bruxelles og herfra rejse videre til 250 destinationer i Tyskland og ude i verden.
På samme måde får tyskere nemmere ved at tage til Norge og det nordlige Skandinavien, der er ved at være ganske trendy.
I denne sommer har flyselskaber i Lufthansa gruppen direkte forbindelser til fem større norske lufthavne med over 90 afgange om ugen….
(Indledningsfoto til artiklen: Embraer)
Skriv et svar