Det italienske luftrum har været et stort kaos i årtier.
Ikke mindst, fordi landets nationale flyselskab Alitalia havde en alt for stor og dyr organisation med hyppige strejker, som gjorde, at selskabet gik konkurs flere gange.
Den italienske regering måtte ustandseligt hælde nye tilskud i Alitalia for at holde flyene i luften. Til sidst blev det for meget for både politikerne i Rom og EU.
Alitalia gik igen konkurs i 2021 og efterfulgt af det helt nye og noget slankere ITA fra oktober samme år.
ITA Airways havde også den italienske stat som største aktionær, men gjorde fra begyndelsen klart, at flyselskabet skulle have private og kommercielle ejere så hurtigt som muligt.
I perioden siden da har flere mulige nye ejere banket på – både amerikanske og europæiske – men det er aldrig kommet videre end snakken.
Stridspunkterne har bl.a. været den italienske stats involvering og, hvem der fik den reelle magt over ITA. Nu kunne det imidlertid se ud, som om et salg er tættere på end nogensinde før.
I fredags underskrev Italiens ministerium et såkaldt «Letter of Understanding» med Lufthansa. I praksis betyder det, alt alle andre kandidater er lukket ud.
Man forhandler alene med det tyske flyselskab, der flere gange tidligere har været inde som mulig køber. Dog aldrig så tæt som nu.
Ifølge det tyske nyhedsbureau DPA er der endnu ikke kommet konkrete beløb på bordet for et køb af ITA. Pengene skal i givet fald komme som en øgning af kapitalen i flyselskabet.
DPA skriver, at Lufthansa i første omgang vil sikre sig et mindretals-ejerskab af ITA, men vil på sigt gerne overtage hele ejerskabet.
Den endelige aftale skal være på plads senest i april, hvorefter EU’s konkurrence-myndigheder skal godkende Lufthansas opkøb i Italien.
Den godkendelse kan sagtens blive et problem, fordi Lufthansa Group i forvejen ejer flyselskaberne Austrian i Østrig, Swiss i Schweiz, Brussels Airlines i Belgien samt Eurowings og Air Dolomiti i Tyskland. Desuden ejer Tyskland halvdelen af et stort charter-flyselskab i Tyrkiet.
Lige nu sidder det nationale ITA kun på en lille del af flytrafikken i Italien. Den har udenlandske lavpris-selskaber som easyJet og Ryanair for længst overtaget.
ITA har heller ikke nogen faste ruter mellem Italien og danske lufthavne. De ruter sidder bl.a. SAS, Norwegian og Ryanair på….
(Indledningsfoto til artiklen: MarcelX42 / Wikimedia)
Skriv et svar