Det er bestemt ikke kun SAS, der har problemer med sine piloter og kabine-personale, fordi de ikke vil gå ned i løn for at hjælpe arbejdsgiveren igennem den langvarige Corona krise.
En af SAS’ løsnings-modeller har været at dele koncernen op i tre separate flyselskaber – ét til de korte og regionale ruter, et til Europa trafikken og så det ”gamle”, der skal håndtere de lange ruter.
SAS’ personale har ikke villet acceptere denne opdeling, fordi lønningerne er lavere i de to ”lettere” afdelinger.
Samtidig begyndte SAS her at tage udenlandsk personale ind, selvom der fortsat går mange tidligere SAS medarbejdere enten hjemsendt eller fyret på grund af Corona nedlæggelserne af ruter.
Senest har SAS’ topledelse taget grovfilen i anvendelse, fordi den ikke kom videre med forhandlingerne.
Nu bliver der sagt lige ud, at SAS skal spare 5,7 milliarder kroner for at overleve. Det vil gå ud over rute-netværket, flyene og koncernens for dyre og tunge organisation.
Lidt af den samme toner kommer også fra Lufthansa, der skiltes uden resultat fra forhandlinger med sine piloter i den forløbne uge,
I dag melder Lufthansa så ud, at man vil splitte selskabet op i to afdelinger for henholdsvis korte og lange afdelinger.
Lufthansas mange datterselskaber som f.eks. Austrian, Eurowings og Swiss vil ikke direkte blive berørt af de planlagte omstruktureringer.
Målet er at oprette et slags ”Lufthansa Light”, der skal stå for korte ruter, som bringer passagerer fra mindre lufthavne til de to store centraler Frankfurt og München.
Lufthansa vil samle sine piloter fra de kortere ruter i et nyt selskab, der bygger på datter-organisationen Germanwings. Her skal lønninger og kontrakter være dårligere end i det ”store” Lufthansa. 25 procent er der tale om ifølge flere tyske nyhedsmedier i dag.
Sjovt nok ser Lufthansa sin strategiske risiko helt anderledes end SAS, hvis det ikke lykkes at skære i den tunge organisation og spare penge.
Mens SAS er deciceret bange for at overleve og få svært ved at genopstå som et selskab med mange inter-kontinentale ruter, frygter Lufthansa at ende netop som et rent langdistance-selskab.
Det ønsker tyskerne ikke, fordi vores store naboland mod syd har mange indenrigs lufthavne og storbyer at servicere. Den business ønsker Lufthansa ikke at miste.
Det nye ”Lufthansa Light” skal i stil med Lufthansas CityLine datterselskab forbinde tyske og europæiske lufthavne med de to store hubs Frankfurt og München, hvor Lufthansas mange inter-kontinentale ruter til Amerika, Asien, Afrika og Mellemøsten afgår fra.
(Indledningsfoto til artiklen: Emslichter / Pixabay)
Skriv et svar