Ikke alt kører – eller rettere flyver – helt, som store tyske Lufthansa Group ønsker det.
EU’s konkurrence-vogtere blokerer f.eks. for, at tyskerne kan overtage det nationale italienske flyselskab ITA – det tidligere Alitalia.
Jetmotorerne på Lufthansas mange Airbus A320neo maskiner til de korte og mellemlange distancer volder også problemer.
64 af flyselskabets maskiner skal igennem et større eftersyn for at få repareret deres amerikanske Pratt & Whitney motorer, hvor fabrikanten har brugt en for dårlig metal-legering.
Resultatet er, at Lufthansa må aflyse en del afgange, ligesom flyselskabet helt lukker nogle ruter på grund af mangel på fly.
Endelig risikerer Lufthansa at rende ind i en ny strejke fra sit jordpersonale. Tidligere måtte flyselskabet opleve sine piloter og kabine-personale nedlægge arbejdet.
Alligevel går forretningen så godt igen efter over to års Corona pandemi, at Lufthansa vil ansætte 13.000 nye medarbejdere i år.
Det er især folk til cockpit, flykabine, teknikere og it-specialister, som Lufthansa er på udkig efter for tiden. De skal supplere de over 13.000, som Lufthansa allerede hyrede i 2023.
Over 3.500 nye ansigter skal ansættes til kabinerne i Lufthansas fly. Dertil kommer 1.000 piloter, 2.000 teknikere, 900 it-folk og 800 trainees.
Desuden har flyselskabet også brug for mere jord-personale til sine to store lufthavne i Frankfurt og München.
I øjeblikket har Lufthansa Group over 95.000 ansatte i 90 lande. Ud over Lufthansa selv omfatter gruppen bl.a. Austrian, Eurowings, Swiss, Discover, Brussels Airlines og Air Dolomiti.
Nok et irritations-moment for Lufthansa har i øvrigt været, at SAS har fået Air France-KLM som nye medejere.
Det betyder, at SAS flytter til SkyTeam samarbejdet og forlader Star Alliance, som SAS grundlagde sammen med bl.a. Lufthansa for xxxx år siden.
Lufthansa mangler derfor en partner i Norden og ser derfor ud til at indlede en egen satsning:
Den begynder i Norge, hvor Lufthansa netop har meddelt, at man åbner nye ruter til i både regi af Lufthansa, Eurowings og Discover Airlines….
(Indledningsfoto til artiklen: Emslichter / Pixabay)
Skriv et svar