De ni milliarder euro, som Lufthansa fik tilført i økonomisk hjælp fra den tyske stat for nylig, er åbenbart ikke nok til at få det store flyselskab på ret køl igen efter Corona krisen.
Sent i aftes meldte Lufthansa ud, at man forhandlede med fagforeningerne om at skære 22.000 stillinger væk.
Lufthansa Group har i øjeblikket godt 138.000 ansatte, hvoraf mange er sendt hjem på orlov under COVID-19 pandemien.
Fagforeningerne er imødekommende, men kræver bl.a. jobsikring til gengæld. Lufthansas piloter har desuden tilbudt at gå op til 45 procent ned i løn. Løn-nedgangen vil give besparelser på 350 millioner euro i det kriseramte flyselskab.
Lufthansa regner med, at det vil tage lang tid, inden passager-trafikken bare kommer i nærheden af niveauet før Corona-krisen.
Flyselskabet skruer op for sine ruter her i løbet af juni, men antallet af afgange vil være lavere end tidligere.
Lufthansa Group er samtidig i gang med at sanere sin store flåde af af 286 passagerfly. Om nogle måneder vil Lufthansa have 100 færre maskiner i luften. Blandt andet vil de store Airbus A380 maskiner forsvinde helt. Det samme gælder ældre flytyper som Boeing 747 Jumbo, Airbus A340 og Boeing 737.
Flyselskab og fagforeninger håber på at komme til enighed, så en aftale kan præsenteres ved Lufthansas ordinære generalforsamling den 25. juni.
Ud over af Lufthansa selv består den tyske luftfarts-gigant af Austrian i Østrig, Swiss i Schweiz, Brussels Airlines i Belgien samt Eurowings og Air Dolomiti i Tyskland. Desuden ejer Lufthansa halvdelen af det tyrkiske feriefly-selskab SunExpress.
Kabine-personalets fagforbund UFO og Lufthansas topledelse ser i øvrigt ud til at være uenige om fyrings-rundens omfang. Ledelsen siger 22.000 – fagforeningen 26.000….
(Indledningsfoto til artiklen: b-1 foto / Pixabay)
Skriv et svar