Næst-efter USA er Italien det vigtigste marked for Lufthansa. Derfor har det store tyske flyselskab længe holdt et vågent øje med opkøbs-muligheder i støvlelandet.
Lige nu har Lufthansa kastet sine forelskede øjne på Italiens nye statslige flyselskab ITA, der er bygget op på ruinerne efter konkurs-ramte Alitalia.
Tyskerne er parate til at købe op til 40 procent af ITA Airways, hvis EU’s konkurrence-vogtere tillader det.
Lufthansa ejer jo i forvejen Eurowings og Air Dolomiti i Tyskland, Swiss i Schweiz, Austrian i Østrig og Brussels Airlines i Belgien.
Den store italienske avis ”Il Messaggero” skriver, at ITA og Lufthansa flirter, og interessen for en parring er gensidig.
Lykkes det, vil Lufthansa få et forspring foran KLM, Ryanair, Air France og Delta, der alle handles som mulige investorer i ITA. Desuden er lavpris-selskaber som easyJet og Wizz Air meget aktive på det italienske marked.
ITA afløste det konstant underskuds-givende Alitalia den 15. oktober sidste år. ITA overtog fjerde medarbejder og 52 fly, men ingen gæld og forpligtelser fra det gamle selskab. Derudover har ITA hentet 59 nye Airbus fly fra de små A220 til de store A350 modeller.
Lufthansas potentielt værste rival til at overtage en stor luns af ITA er amerikanske Delta Air Lines, der skal have afleveret et tilbud i Rom. ITA har en såkaldt codeshare aftale med Delta, så passagerer kan bruge samme billet til begge flyselskaber.
ITA Airways har endnu ikke meldt ud, hvorvidt man planlægger at åbne ruter til danske lufthavne. I øjeblikket er Hamborg det nærmeste sted, hvor man kan rejse med det nye italienske flyselskab….
(Indledningsfoto til artiklen: Fixion / Airbus)
Skriv et svar