Tyskland skal snart have parlaments-valg, hvor kansler Angela Merkel træder tilbage efter 21 år på posten som den måske mest magtfulde politiker i Europa.
I hælene på hende har landets store partier travlt med at få positioneret deres kandidater. Blandt dem er for første gang én fra partiet Grønne, og hun har allerede markeret sig ved at ligge lige så langt fremme i valgprognoserne som kandidaterne fra landets to store folkepartier.
Den frembrusende Annalena Baerbock fra de Grønne vil nok tage det som en lille sejr, at Lufthansa i dag har meddelt, at man stopper Tysklands korteste flyrute.
Den går mellem München og den bayerske storby Nürnberg kun 138 kilometer derfra. Flyveturen med små Lufthansa jets tager 40 minutter for strækningen, mens den kan køres i bil på autobahnen på en time og 50 minutter.
Den korte strækning har faktisk været en god forretning for Lufthansa, der fløj den fire gange frem og tilbage hver dag.
Så det er ikke økonomien, der er forklaringen på lufthansas lukning af ruten. Snarere politisk pres, fordi det tyske parlament har vedtaget, at så mange tyskere som muligt skal flyttes over fra fly og benzinbiler til den mere miljørigtige jernbane.
München-Nürnberg er den første, men næppe sidste indenlandske rute som Lufthansa må lukke for at stille det stadig mere grønne Tyskland tilfreds.
Tyskerne pendant til DSB – Deutsche Bahn – er således i fuld gang med at bygge hurtig-linier mellem flere af storbyerne. De skal afløse flyene, indtil der kommer mere bæredygtige alternativer som f.eks. elektriske flyvemaskiner om ti eller tyve år.
De tyske baner har dog været sløve i optrækket, hvilket Lufthansa ikke har undladt at bemærke offentligt, hver gang der var lejlighed til det.
Det er da heller ikke et elektrisk tog, som Lufthansa tilbyder til sine passagerer på den korte rute. De kan i stedet for flyet tage en direkte bus mellem München og Nürnberg.
Bussen kører på ikke særlig grøn diesel brændstof og tager to timer og 15 minutter om turen. Den bliver nok ikke populær hos travle forretningsfolk, der plejer at være stampublikummet på Lufthansas korteste rute.
De bruger den ofte som første step på en udenlands-rejse, hvor de stiger om i Münchens store Franz Josef Strauss International lufthavn…,
(Indledningsfoto til artiklen: Emslichter / Pixabay)
Skriv et svar