Når hele industrien ligger ned, må alle parter give deres bidrag til, at verden kommer op at stå igen efter et år med dyb krise og stort set ingen omsætning.
Det er præcist, hvad Københavns Lufthavn (CPH) nu gør. Den gør det billigere for flyselskaberne at bruge faciliteterne, og til gengæld forventer lufthavnen, at den får flyafgangene fra før Corona tilbage – og gerne nye ruter.
Den hidtidige aftale mellem CPH og flyselskaberne er fra 2018 og skulle egentlig vare i fire år. I mellemtiden er Corona dukket op og har vendt op og ned på alting i den civile luftfart.
De fleste fly har stået ubeskæftiget på jorden, og uden passagerer er omsætningen hos både flyselskaber og lufthavnen styrtdykket. Samtidig måtte tusinder af ansatte i luftfart og rejsebranche fyres.
Derfor var der brug for en justering af den eksisterende aftale. Den er blevet forhandlet på plads nu, så passager-afgifterne er sænket, mens takster for at benytte terminaler, baner og andre services er holdt stabile.
I de senere måneder har Københavns Lufthavn haft travlt med at forhandle med sine kunder – flyselskaberne – om den nye aftale. Det største full-service selskab i København er SAS, mens Ryanair er størst blandt de lavpris udbyderne.
Den nye aftale er nu godkendt af Trafikstyrelsen, der har været meget hurtig til at bearbejde sagen. Aftalen kan derfor træde i kraft her i marts. Den gælder frem til udgangen af 2023.
CPH mener, at den nye pris-aftale tager højde for luftfartens nye virkelighed og skaber gode kommercielle rammer for en genstart af lufttrafikken til og fra København.
Aftalen giver flyselskaberne et incitament til at komme hurtigere i gang og vælge København som den basis, de vil satse på efter Corona. CPH kan nemlig beholde sin status som en af Europas billigste stor-lufthavne.
Det gælder ikke mindst de lange interkontinentale ruter, hvor CPH allerede inden Corona krisen mistede en del attraktive tilbud.
Det skete bl.a. med Norwegians første nedskæringer, hvor København måtte sige farvel til flere ruter til USA og Thailand. Desuden droppede Cathay Pacific efter kort tid sin rute til Hong Kong.
For CPH selv har det været vigtigt at skabe sig en sikker økonomisk fremtid, og den kan kun skabes ved hjælp af fly med passagerer….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar