Det er ikke kun have og floder, skove og dyr, der kan mærke klima-forandringerne. Det kan Europas lufthavne bestemt også.
Europas luftfarts-kontrol og branche-foreningen af lufthavne advarer om, at halvdelen af lufthavnene ikke er ordentlig forberedte på de nye tider .
Aldrig har det f.eks. været så varmt i Danmark som i 2023. Det beviser, at prognoser om klimaskiftr ikke længere er fremtidsmusik. Hedebølger, tørke, stærk regn og oversvømmelser er normalen.
Allerede tilbage i 2018 sendte Eurocontrol en alarm. Selskabet står for den overordnede trafik-kontol i det europæiske luftrum og kunne konstatere, at kun 52 procent af lufthavnene var begyndt at forberede sig konkret på klima-forandringerne.
86 procent af lufthavnene havde eller erklæret, at de ændrede vejrforhold nok ville ændre deres drift mærkbart frem til 2050. Det kunne f.eks. være i form af hedeskader, konstant nedkøling eller oversvømmelser.
Med andre ord er der snakket for meget og gjort for lidt, konstaterer Eurocontrol i en ny rapport, som er lavet i samarbejde med lufthavns-foreningen ACI Euroe og European Aviation Climate Change Adaption Working Group.
Deres nye fælles rapport “Adapting Aviation to a Changing Climate” skal vække lufthavnene, fordi de vil opleve ændringer som f.eks. hedeskader på landingsbaner og forpladser, oversvømmelser fra nærliggende have og vandløb samt en lavere biodiversitet, der øger risikoen for flys kollisioner med fugle.
Rapporten deler Europa op i fem klima-zoner – Nordeuropa, Centraleuropa, Vesteuropa, Sydeuropa og kystzonerne.
Næppe overraskende regner eksperterne med, at gennemsnits-temperaturerne vil stige i alle fem zoner i de kommende år. Det er jo allerede sket.
Til gengæld forventer de stærkere nedbør i Nord-, Central- og Vesteuropa, mens Sydeuropa vil opleve stigende tørke.
Lande som Portugal, Spanien, Italien, Grækenland og Tyrkiet vil få flere ekstreme vejrforhold – både tørke og vand. Det så vi jo senest ved oversvømmelserne i spanske Valencia.
Lufthavne får derfor behov for bedre køling og air condition. Det gælder både i terminaler og i selve passagerflyene.
Varmen påvirker ikke kun passagererers og ansattes velvære. Den kan også belaste it-systemer og meget af den anden teknologi, der får en lufthavn til at fungere.
Dertil kommer flere stærke storme og oversvømmelser, der kan beskadige lufthavnes komplicerede infrastruktur.
Desuden kan det øgede antal uvejr være problematisk. De fører til forsinkelser eller aflysninger af flyafgange, ligesom lufthavnes normale sikkerhedsregler ikke altid kan overholdes under ekstreme vejrforhold.
Den nye rapport viser en række konkrete eksempler, hvor lufthavne langt fra altid er forberedte på nuværende tidspunkt:
Det kan f.eks. være oversvømmelser af start- og landingsbaner. Er lufthavnens elforsyning beskyttet tilstrækkelig godt? Eller kan lufthavnen håndtere, at der f.eks. kan komme en hel bølge af fly på ganske kort tid?
Rapporten anbefaler, at lufthavne begynder at kigge sig selv i spejlet og gennemgår syv skridt, så de er forberedte på ændrede klimaforhold.
Meget tid er der ikke tid til at få det gjort. Medmindre da, at der først skal ske voldsomme klima-episoder, før det sker….
(Indledningsfoto til artiklen: Jason Leung / Unsplash)
Skriv et svar