Den aktuelle situation med COVID-19 virus udbruddet har medført betydelige ændringer i myndighedernes rejsevejledninger og flypassagerernes rejsevaner.
Det påvirker også aktiviteten i Københavns Lufthavn (CPH). I takt med stadig flere aflysninger af flyafgange og ankomster planlægger CPH efter en markant nedgang i antallet af rejsende i lufthavnen.
Københavns Lufthavn er en del af den samfundskritiske infrastruktur i Danmark, og derfor vil lufthavnen fortsat være åben for trafik og passagerer.
Samtidig vil lufthavnen i samarbejde med relevante myndigheder sikre en styrket indsats for at begrænse smittespredning mest muligt.
Over de kommende dage og uger vil der derfor ske ændringer i den måde, som lufthavnen indretter sin fortsatte drift på. Det vil de få passagerer, der er tilbage, også mærke.
”Vi ved endnu ikke, hvor meget trafikken vil blive påvirket. Det er dog iikke usandsynligt, der på visse dage vil være 70 procent færre afgange og ankomster i lufthavnen. Den situation må vi indrette vores situation efter,” siger Kirstine Bergenholtz. Hun er HR-direktør i Københavns Lufthavne.
”I overensstemmelse med de anbefalinger, regeringen er gået ud med, vil vi indføre øget hjemmearbejde, afholdelse af ferie, afvikling af opsparet frihed og ændre de ansattes turnus-ordninger,” fortsætter hun.
Smitte-risikoen begrænses
Ledelsen i CPH har to sider af Corona krisen at håndtere. Den ene er økonomien, der er hårdt udsat, når antallet af flyvninger og passagerer falder så meget som i disse dage.
Den anden er at begrænse risikoen for at sprede Covid-19 virussen på Danmarks største arbejdsplads, der hver dag besøges af titusinder af gæster fra ind- og udland.
Lufthavnen er i tæt dialog med myndighederne og følger anvisninger om, hvordan smitte-spredning kan begrænses mest muligt.
Det indebærer, at lufthavnen nu iværksætter en række yderligere tiltag, der supplerer den seneste tids øgede information-sindsats til passagererne, adgang til håndsprit og øget træning og information til CPH’s medarbejdere.
For at undgå, at de rejsende står for tæt, arbejder lufthavnen på at skabe en bedre fordeling af rejsende i lufthavnens område.
Det betyder, at det som udgangspunkt kun vil være hver anden check-in pult, der åbnes i forbindelse med indtjekning. I sikkerhedskontrollen vil der desuden kun være åbnet for hvert andet sikkerhedsspor.
Information øges for at undgå større grupperinger: Via højttalerudkald opfordres de rejsende til at holde afstand og undgå at stå i større grupper, mens de opholder sig i lufthavnen.
For at opretholde et minimum af service og mulighed for, at de rejsende kan få både mad og drikke i lufthavnens områder, er der indgået aftaler med nogle af lufthavnens restauranter og butikker, så de holder åbent i de kommende 14 dage.
Øvrige butikker og restauranter kan frivilligt vælge, om de ønsker at holde åbent i lyset af den væsentligt lavere passageraktivitet. Restauranter, som holder åbent, sørger for tiltag, der gør, at gæster sidder i passende afstand fra hinanden.
Derudover har CPH indført en ekstraordinær kraftig rengøring for at følge de seneste retningslinjer fra Statens Serum Institut om rengøring i offentlige transportmidler.
CPH’s rengøringspersonale sørger for hyppig aftørring og er ekstra opmærksomme på rengøring af overflader og kontaktpunkter, som både passagerer og medarbejdere berører. Det gælder bl.a. alle lufthavnens dørhåndtag, gelændere og automater, knapper og spejle i elevatorer samt pulte, tastaturer, mv. i gates.
(Indledningsfoto: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar