Det er ikke kun SAS’ egne ansatte og titusinder med billetter til SAS-afgange, der vågnede glade op her til morgen til nyheden om, at 15 dages pilotstrejke var overstået.
Også ledelsen i Københavns Lufthavn (CPH) må have åndet lettet op. SAS er lufthavnens klart største kunder, der sidder på omkring en tredjedel af alle starter og landinger.
Peter Krogsgaard, der er kommerciel direktør i CPH, lægger da heller ikke skjul på, at det er strategisk afgørende for lufthavnen, at SAS er på vingerne igen.
CPH vil gerne være Skandinaviens og Nordeuropas knudepunkt for flytrafik – en såkaldt hub – og i den forbindelse er SAS meget vigtig.
København som trafik-knudepunkt betyder, at der er flere direkte flyruter til og fra Danmark, end vores lands størrelse ellers er berettiget til.
I f.eks. et SAS fly til Los Angeles eller Chicago fylder transfer-passagererne over halvdelen af sæderne. Det er de rejsende, som er kommet flyvende ind til CPH fra andre lufthavne for at nå denne særlige langdistance afgang til USA.
Resten af passagererne i USA-maskinen er danskere og sydsvenskere og besøgende til Danmark. Uden transfer-passagerer ville mange af de interkontinentale ruter ud af Danmark og Europa ikke være rentable, forklarer Peter Krogsgaard.
Hvis ikke København havde status som hub, og SAS hjalp med at opretholde denne status, ville mange danskere skulle flyve til andre lufthavne i Europa for at komme ud i verden….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar