Hvis du prajer en taxi i Københavns Lufthavn (CPH) , er der stor sandsynlighed for, at det er en forurenings-fri vogn, du får fat i.
Over halvdelen af taxierne ved Danmarks største lufthavn kører nemlig på el eller brint. Mere præcist er det 53 procent. Over en fordobling på et år.
På landsplan kører under hver fjerde taxi i øjeblikket på el eller brint. Det er omkring 1.000 af de 4.300 taxier, der er indregistreret i Danmark.
For at sætte skub i den bæredygtige omstilling indførte CPH i efteråret 2019, at forureningsfri taxier fik fortrinsret i køerne foran lufthavnen.
Det sker ved, at CPH’s Taxi Management System automatisk screener alle taxier, der ankommer til lufthavnen og sender de elektrisk drevne biler ind foran taxaer med diesel- eller benzin-motor.
Systemet bygger på kameraer og BroBizz skanner, der registrerer taxiens nummerplade og taxi-registrerings-nummer. Ud fra de informationer ved systemet, hvilken miljø-klasse bilen har.
Derefter kører taxien til det såkaldte depot, hvor den venter på at blive kaldt frem i køen ved lufthavnens Terminal 3. Taxi-chaufføren ser sin placering i køen på store informations-tavler.
De elektriske taxier får et forspring i ventekøen på helt op til 25 minutter. Det gør det til en meget bedre forretnijng for vognmanden at komme til lufthavnen med en emissions-fri taxi.
CPH er Danmarks største taxi-holdeplads. Hver dag kører taxier mellem 5.000 og 6.000 ture frem og tilbage til lufthavnen på Amager.
Københavns Lufthavn har et mål om, at al transport til og fra lufthavnen skal være emissions-fri i 2030. Taxi Management systemet er et vigtigt skridt i den retning.
CPH som helhed skal være CO₂ fri senest i 2050. Det gælder både flyene, transporten til og fra lufthavnen samt alle de virksomheder, der opererer i lufthavnen….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar