Der er nok ikke mange danske kunder til det nyeste påfund fra tyske Lufthansa.
Målgruppen skal snarere findes i de arabiske lande nu, hvor de russiske oligarker har fået stukket deres økonomiske vinger af Vestens restriktioner mod Putins gode venner.
Ideen er nemlig at designe og bygge verdens mest luksuriøse passagerfly. Med indretninger, der får selv Lufthansas normale Business eller First Class til at virke, som om man sad på træbænke under flyveturen.
De kreative hjerner bag den nye ”mega-yacht på himlen” er Lufthansas Technik division. Den er mest kendt for at reparere og servicere fly, men indretter også gerne fly til kunder, der har råd.
Lufthansa Technik skilter ikke ligefrem med sine celebre kunder i den sektor, men virksomheden har bl.a. bygget flere store Airbus A350 maskiner om, så de i dag fungerer som luksuriøse regeringsfly til den tyske forbunds-kansler og hans ministre samt Tysklands forbunds-præsident.
Lufthansas seneste nye forslag til «very, very important persons» (VVIP) kaldes for CelestialSTAR. Den får verdens-premiere på Dubai Airshow, der åbner i denne uge.
Som basis fungerer en Boeing 777-9 fra Boeings Business Jets (BBJ) division for privatfly. Den overgår med flere længder, hvad Boeing selv tilbyder forretnings-folk og privat-personer med pengepungen i orden.
Indretningen i CelestialSTAR strækker sig over i alt 340 kvadratmeter med bl.a. en stor afslapnings-lounge, mødelokale med storskærm, privat soveværelse med King Size seng, badeværelser med massage-brus og et pænt stort køkken.
Heller ikke det flyvende personale ombord bliver snydt. Det sidder i elektrisk styrede Business Class stole og ikke på gemene klapstole som i almindelige rutefly.
Ifølge Lufthansa Technik har man indrettet sin første CelestialSTAR i en stil, der kombinerer mellemøstlige traditioner med moderne elementer.
Mest opsigt vækker flyets private VVIP suite, der fylder hele Boeing’ens forreste halvdel. Den omfatter et stort soveværelse i fem-stjernet klasse, et badeværelse og et område, som Lufthansa beskriver som ”work and balance”.
Badeværelset indeholder den største regn- og massage-bruser, som nogensinde er indbygget i et privatfly.
Loft og vægge i suiten er digitalt styrede og kan via en app vise mange forskellige farver, billeder, baggrunde og atmosfærer.
Et stort 180 graders biograf-lærred kan både bruges til at vise film, tv, videomøder eller f.eks. præsentere den næste rejse-destination i billeder, lyd og virtuelle kunstværker.
Lige ved siden af den private suite har Lufthansa Technik placeret et Work & Balance område, der fylder flyet i dets fulde bredde.
Området er fleksibelt og multi-funktionelt, så det kan ændres i indretning på få minutter. Sæderne kan f.eks. drejes 360 grader eller flyttes rundt i kabinen-
Næste afdeling i det utrolige luksusfly er en ”Celestial Lounge”, der disker op med både en vel-assorteret bar og sæde-grupper, som kan sammensættes helt efter brugerens behov.
Denne del af flyet kan også bruges til møder og spisesal. Al den nyeste teknologi er selvfølgelig til rådighed som f.eks. specielt beskyttede kommunikations-linier med kryptering til verden nede på jorden.
Lufthansa Technik fortæller, at den første variant af det nye CelestialSTAR VVIP fly er designet specielt til kongelige familier i Mellemøsten, der plejer at flyve verden rundt med en stor delegation.
Af samme grund er den bagerste halvdel af flyets kabine indrettet med op til 32 sæder til hoffets ansatte, regerings-medlemmer, diplomater og andre gæster.
Man kan også indrette den bagerste halvdel med seks Deluxe suiter i First Class kvalitet, hvor ”højt rangerende ministre, statsgæster og rådgivere kan placeres.”
Lufthansa Technik oplyser, at BBJ 777-9 flyet vil kunne holde sig i luften i 22 timer og på den måde kan forbinde alle storbyer i verden non-stop med hinanden.
Lufthansa lover, at det første komplette CelestialSTAR fly vil kunne leveres til en kunde I 2026 eller 2027.
Det forudsætter dog, at Boeing vil få sine helt nye 777-9 maskiner færdige til 2025, sådan som flyfabrikanten har lovet….
(Indledningsfoto til artiklen: Lufthansa Technik)
Skriv et svar