I Frankrig vil man tvinge folk over fra fly til tog på indenrigs rejser mellem landets storbyer ved ganske enkelt at lukke de indenrigs flyruter.
I Holland forsøger man med et samarbejde mellem flyselskabet og landets jernbane, således at man i dag kan bruge samme billet på skinner som på vinger på f.eks. den korte rejse mellem Amsterdam og Bruxelles.
I Schweiz har togselskabet Lyria erklæret krig mod flyselskaber som Swiss, easyJet og Air France, så det bliver lige så hurtigt at tage hurtige TGV-tog mellem de schweiziske storbyer og Paris eller Marseille.
Lyria, der ejes af det nationale schweiziske og franske togselskab – SBB og SNCF – havde før Corona fem millioner passagerer i sine lyntog. Det svarer til 50 procent af alle rejsende mellem de to landes hovedstæder.
I Tyskland er man i gang med at indrette direkte lyntogs-linier mellem flere tyske storbyer og de to store centrale lufthavne i Frankfurt og München. Målet er at få tyskerne til at tage toget internt i landet og flyet udenlands.
Nu forsøger Tysklands nationale togselskab sig med ekstra lokkemad. Sammen med teleselskabet Vodaphone vil Deutsche Bahn (DB) fylde hullerne langs de tyske jernbanespor med hurtige internet forbindelser.
I modsætning til Danmark er de tyske mobilnet elendige med mange sorte pletter uden mere end forældet 3G teknologi og langsomme internet-kabler.
DB og Vodaphone vil garantere, at de tyske ICE-linier – lyntogene – fremover vil få hurtige 5G forbindelser på alle sæderne. Alle andre toglinier mellem tyske byer får det lidt langsommere 4G, men alene det vil være et stort fremskridt for mange tyskere.
I praksis betyder det, at samtlige 7.800 kilometer jernbanespor med IC og ICE tog udstyres med mindst 4G inden midten af 2025. De vigtigste linier sågar det lynhurtige 5G+.
I den forbindelse lover Vodaphone mindst 225 Mbps data-hastighed, mens toget kører. På yderligere 13.800 kilometer spor vil passagererne have internet-forbindelser med over 125 Megabit pr. sekund.
Også abonnenter hos andre teleselskaber end Vodaphone får glæde af det hurtigere mobile internet. Dels samarbejder – roamer – teleselskaberne med hinanden. Dels vil Vodaphones 5G+ også øge hastigheden i Deutsche Bahns eget WLAN netværk på ICE-togene….
(Indledningsfoto til artiklen: Claus Weber / Deutsche Bahn AG)
I
Skriv et svar