I turist-sæsonen starter og lander snesevis af flyselskaber fra hele Europa i Mallorcas travle lufthavn. Millioner af solhungrende nord-europæere er glade passagerer ombord.
Mallorca har også mere lokale flyselskaber, der forbinder ferie-øen med destinationer på det spanske fastland eller futter rundt mellem de baleariske øer Mallorca, Ibiza, Formentera og Menorca.
Snart kommer nok en konkurrent på himlen over det nordvestlige Middelhav. Isla Air Express er navnet på det nye flyselskab, som adskiller sig fra alle andre ved valget af start- og landingsbaner.
De ligger nemlig ikke i ferie-øernes lufthavne, men på vandet i de lokale havnebyer. På den måde kan flyve direkte fra byernes centrum uden først at skulle køre i længere tid i bil eller bus.
Bag Isla Air Express står en håndfuld tyske og spanske investorer, der måske har fået inspirationen fra Maldiverne, Canada eller Danmark.
Vandflyverne fra Nordic Seaplanes, der flyver i rute mellem havnene i Aarhus og København, kunne ellers godt være et forbillede. Også med hensyn til de anvendte fly. I alle tilfælde er det canadiske de Havilland Twin Otter propelfly, der har ry for at være meget stabile.
Ifølge ugeavisen ”Mallorca Magazin” sjak Isla Air Express have leaset I første omgang to Twin Otter DHC-6 fly med plads til 18 passagerer i hver.
Flyveturene mellem øerne vil typisk vare mellem 30 og 75 minutter. De første ruter går fra Mallorca til Ibiza, Menorca og Formentera. De vil alle blive betjent med fire til syv afgange om dagen.
Formentera er helt ny i fly-sammenhæng, fordi den lille ø ikke har en egen lufthavn. Den allerkorteste rute går fra Ibiza til Formentera og tager kun seks minutter. Sikkert en hård konkurrence til de nuværende færger.
Senere vil Isla Air Express udvide med faste ruter til Valencia og Alicante på fastlandet. Barcelona skal også være på tale.
Lige i øjeblikket forhandler det nye flyselskab med Balearernes regional-regering og de lokale havne-myndighederne på alle de involverede øer om at få de nødvendige start- og landings-tilladelser.
Isla Air Express har desuden søgt de spanske luftfarts-myndigheder om et såkaldt AOC eller Air Operator Certificate, som er nødvendig for at igangsætte ruteflyvninger i et land….
(Indledningsfoto til artiklen: Ritchis1 / Pixabay)
Skriv et svar