Mange nye flyruter skaber trængsel i det europæiske luftrum. Samtidig mangler der flyveledere i det centrale Europa.
Den uheldige cocktail betyder, at antallet af forsinkede afgange og ankomster med fly igen vil stige her til sommer. Det vil også ramme de danske ferie-rejsende.
Situationen var den samme for et år siden. I 2018 nåede flyforsinkelser i det europæiske luftrum op på 19 millioner minutter. En fordobling i forhold til året før.
Desværre ser prognoserne ikke bedre ud i år. Derfor opfordrer Københavns Lufthavn og Naviair, som står for flyveledelsen i dansk luftrum, til fælles politisk handling hos EU i Bruxelles.
”Der er brug for en målrettet indsats i EU, så de lande, der er årsagen til forsinkelserne, får et incitament til at investere i f.eks. uddannelsen af nye flyveledere.” siger administrerende direktør i Naviair, Carsten Fich.
“Vi har brug for en stærkere fokus på problemet. En europæisk løsning vil være den bedste løsning, så vi undgår kaos i det europæiske luftrum. Mangel på flyveledere vil genere både danskere og andre europæere i at komme afsted på ferier og forretningsrejser,” fortsætter Carsten Fich.
Naviair og Københavns Lufthavn kommer selvfølgelig med deres opfordring lige nu, fordi der er valg til EU-Parlamentet om et par dage. Så er både de danske kandidater, regeringen og Folketinget mere lydhør for kritikken.
Forsinkelserne er i øvrigt ikke kun en tidsmæssig gene. De er også skyld i øget brændstof-forbrug. Derfor har de en negativ klima-påvirkning og er skyld i økonomiske tab hos flyselskaberne.
”Vi har brug for politisk handling, og den skal komme nu. Det kan ikke være rimeligt, at det er de rejsende, miljøet og luftfartens branche, som skal betale prisen for de forsinkelser, der opstår på grund af travlhed længere nede i Europa,” tilføjer Thomas Woldbye. Han er adm. direktør for Københavns Lufthavn.
2/3 af forsinkelserne sker som direkte konsekvens af, at der mangler flyveledere og kapacitet i de travleste områder over Tyskland, Holland, Belgien og Luxembourg.
Den sidste tredjedel af forsinkelserne er primært forårsaget af dårligt vejr og f.eks. strejker blandt især de franske flyveledere.
“Flyselskaberne, lufthavnene og Naviair gør hvad vi kan for at indhente den tid, flyene taber i luftrummet over Mellemeuropa. Men forsinkelserne rammer os som en dominoeffekt her i Danmark,” forklarer Naviairs Carsten Fich
Ifølge Københavns Lufthavn ankommer mange fly for sent i forhold til fartplanen. Det betyder forsinkelser i klargøringen til næste afgang.
Desuden må mange fly vente med at få tilladelse til at lette, selvom de står klar. Der er ganske enkelt ikke plads på deres planlagte flyrute ned gennem Europa. Luftfartens motorveje oplever trafikkø.
Thomas Woldbye krydrer disse påstande med håndgribelige fakta fra Københavns Lufthavn i 2018:
- Gennemsnitligt 40 til 50 pct. af alle passager-flyvninger fra København var påvirket af forsinkelser i Europas luftrum.
- På enkelte dage sidste år var over 60 pct. af alle afgange forsinkede.
- Forsinkelserne i København varede i gennemsnit 40 minutter.
Skriv et svar