For et par år siden ændrede Danmarks nationalel rejsebureau VisitDenmark strategi.
Nu skulle de udenlandske turister ikke kun besøge vores land i højsonen. Fremover var målet at fordele de besøgende over nogle flere måneder.
Den strategi ser allerede ud til at lykkes.
I hvert viser de seneste nye tal fra Danmarks Statistik, at antallet af udenlandske overnatninger i årets første seks måneder er steget med 5,8 procent i forhold til samme periode i 2023.
Tilsvarende gik de danske overnatninger i f.eks. hoteller, hostels, ferielejligheder, sommerhuse osv. tilbage med 2,5 procent.
”Turisterne rejser til Danmark for at opleve vores natur, kultur, gastronomi og livsstil. Nu har de opdaget, at de ting kan de opleve hele året. Turisme er ikke kun forbeholdt højsæsonen om sommeren,” forklarer Mads Schreiner. Han er international markedsdirektør i VisitDenmark.
Væksten i foråret, som også kaldes for skuldersæson i fagsprog, blev ikke kun løftet af tyske og hollandske turister.
Tværtimod er første halvår af 2024 præget af en stor fremgang fra USA, Storbritannien, Frankrig og Italien.
Mere konkret kom der 16,4 procent flere amerikanske turister, 17,2 procent flere briter, 13,3 procent flere franskmænd og 17,8 procent flere italienere.
Tyske turister gik frem med 5,9 procent, mens hollændere, svenskere og nordmænd blev væk i mere eller mindre grad.
Antallet af nordmænd faldt således med 13,3 procent og hos svenskerne med 6,9 procent. Det skyldes formentlig de svage svenske og norske valutaer i forhold til den danske, der gør det dyrt at holde ferie her til lands.
Samlet set havde Danmark 25,4 millioner overnatninger i første halvår. Heraf var de 12,5 millioner udenlandske og de 12,9 millioner danske….
(Indledningsfoto til artiklen: Paolo Ghedini / Pixabay)
Skriv et svar