To af Europas store lavpris-selskaber har offentliggjort deres trafiktal for juni. Begge har fremgang, alt efter hvordan man ser på det.
14,2 mio. passagerer fløj med Ryanair i den forløbne måned. Det var 13 pct. flere end i samme måned for et år siden. De 13,6 millioner sad i Boeing fly fra Ryanair – de 0,6 mio. i maskiner fra datterselskabet Lauda.
I juni var Ryanair igen enormt dygtig til at fylde sine passagerfly op. 97 pct. af alle sæder var udsolgt, hvilket er med til at nedsætte flyselskabets CO2 aftryk ned i klima-regnskabet.
Ifølge Ryanair udledte selskabets fly således 66 gram CO₂ pr. passager pr. kilometer i den forløbne måned. Det er betydeligt mindre end de fleste andre flyselskaber i Europa, der ligger på 100 gram eller derover.
Ryanair har samtidig offentliggjort, at selskabet forventer at betale 630 millioner euro i miljø-skatter i år. Det svarer til ca. kroner. I 2018 lød regningen på 540 mio. euro.
Regner man miljø-skatterne ud på en anden måde, betyder det, at hver passager betaler 4,12 euro i klima-skat. Det svarer til 11 pct af prisen på en flybillet hos den irske lavpris-gigant.
Norwegian savner sine MAX’er
Konkurrenten Norwegian havde betydeligt færre passagerer i juni end Ryanair. Til gengæld tjente nordmændene 10 pct. flere kroner pr. passager end for et år siden. Sandsynligvis fordi gennemsnits-prisen pr. billet har været højere.
Næsten 3,5 millioner passagerer fløj med Norwegian i juni – eller mere præcist 3.475.337. Det er 21.948 færre end i samme måned i 2018 – eller et mindre fald på ca. én procent.
Norwegian giver problemer med sine 18 Boeing 737 MAX fly skylden for nedgangen. Som alle andre MAX maskiner i verden har de start-forbud og kommer næppe på vingerne igen med passagerer i før efter nytår.
Hos Norwegian går ”groundingen” ud over de korte ruter, ligesom selskabet ikke kan flyve alle de ture for charter-selskaberne, som man havde planlagt.
Passagererne strømmer til gengæld til Norwegians lange inter-kontinentale ruter, hvor selskabet har pæn fremgang.
Med en fabriks-ny maskine, der blev leveret i juni, er Norwegian nu oppe på 36 Boeing 7878 Dreamlinere, som selskabet bl.a. bruger på ruter til Nordamerika og Asien.
I juni fyldte Norwegian 91,5 pct. af sine sæder med passagerer. Til gengæld var punktligheden helt nede på 70,9 pct. Det skyldes igen savnet af de 18 Boeing 737 MAX maskiner, der delvis må erstattes med indlejede fly fra andre selskaber….
Skriv et svar