Sidste weekends store nyhed for alverdens rejsende var Marriott hotelkædens meddelelse om, at 500 millioner kunder kunne have mistet personlige informationer via en kæmpestor hacker lækage.
Igennem flere år skal hackere have haft adgang til hotelgæsternes navne, adresser, telefon numre, bookinger, bankoplysninger osv.
De lå i booking databaserne hos Starwood, som Marriott købte i 2014. Op til en halv milliard hotelgæster i bl.a. kæderne Sheraton, St. Regis, Westin Hotels, Le Méridien, Four Points, Aloft Hotels, Element Hotels, The Luxury Collection og W Hotels er berørt. Blandt dem sikkert også mange tusinde danskere.
W Hotels, St. Regis, Sheraton Hotels & Resorts, Westin Hotels & Resorts, Element Hotels, Aloft Hotels, The Luxury Collection, Tribute Portfolio, Le Méridien Hotels & Resorts, Four Points by Sheraton and Design Hotels. Starwood branded t
Indbruddet kunne have ramt alle, der har reserveret værelser via Starwood databasen frem til og med den 10. september.
Siden offentliggørelsen i lørdags har Marriott været ganske tavs omkring, hvad kæden har tænkt sig at gøre i den grimme sag. Den hører blandt de største database indbrud i verdenshistorien.
Marriott fortalte selvfølgelig med det samme, at man havde hentet specialister i datasikkerhed i samme øjeblik, lækagen blev opdaget. Det var helt tilbage den 9. september.
Sikkerheds-eksperterne har straks lukket hullerne. Fremover vil noget lignende ikke kunne ske.
Marriott har også indrettet en speciel internet side, hvor gæster, der frygter, at de er omfattet af lækagen, kan finde informationer om, hvad de kan gøre.
Desuden har Marriott i de senere dage mailet, ringet og skrevet til de millioner af mennesker, som hotelkæden kan se, at der er stjålet informationer om.
I går meddelte Marriott så via det amerikanske medie MarketWatch, at hotelkæden vil betale for et nyt rejsepas til alle de kunder, der mener at have været udsat for identitets-tyveri i den store hacker skandale.
”Vi er i gang med at sætte en procedure op. Vi vil arbejde tæt sammen med gæster, hvis personlige informationer har været berørt. Hvis vi kan se, at de er blevet misbrugt, betaler vi alle omkostninger i forbindelse med udstedelse af f.eks. et nyt pas,” siger en Marriott talsperson til online mediet.
Marriott har endnu ikke et fuldt overblik over lækagens omfang. I værste fald er 500 millioner gæster berørt.
Hos 327 millioner drejer det sig om en kombination af deres navne, mail-adresser, telefon numre, email, pas nummer, fødselsdato, køn, kreditkort information, booking detaljer, personlige præferencer og status i Starwoods kunde program.
Ud over de nævnte foranstaltninger tilbyder Marriott også sine kunder ét års abonnement på WebWatcher. Det er en service, som overvåger internet sider, hvor personlige informationer deles. WebWatcher alarmerer straks brugeren, hvis hans eller hendes data skulle dukke op på nettet….
Skriv et svar