Danmark har hidtil været et af de få lande i Europa, hvor ansigtsmasker og mundbind ikke har været påkrævet.
Sundheds-myndighederne så gerne, at danskerne bar masker, når de var ude blandt andre mennesker – f.eks. i toge, busser og butikker – men det har aldrig været et påbud.
Det bliver det nu. I hvert fald, hvis man vil ud at flyve eller besøge en af de danske lufthavne – f.eks, hvis man vil afhente eller aflevere pårørende.
Alle personer i lufthavnene – både passagerer, gæster og ansatte – skal bære mundbind fra senest den 15. juni.
Maskerne skal bruges under hele rejsen. Det vil altså også sige i flyets kabiner. Både passagererer og kabine-personale bærer mundbind på flyrejser i Europa.
Det er kravene fra EASA, der er EU’s agentur for flysikkerhed. EASA godkender f.eks. også nye flytyper og bandlyste Boeings skandale-ramte 737 MAX for 15 måneder siden.
EASA’s nye retnings-linier skal følges i alle lufthavne i denne del af verden. De er udformet i samarbejde med EU’s sundheds-agentur ECDC. Med andre ord et det et krav fra EU.
Mens der har været meget stille i de danske lufthavne siden nedlukningen af de danske grænser i marts, har lufthavnenes ledelser haft god tid til at overveje, hvordan de kan sikre passagerers og ansattes helbred i tiden efter Corona.
Derfor vil lufthavnene indrette deres arealer, så passagerer ikke kommer for tæt på hinanden eller på personalet.
EASA vil have, at der er 1,5 meter social afstand mellem personerne, men de danske lufthavne ventes at nøjes med én meter, som er det generelle krav her i landet.
I modsætning til mange andre lande er gode ansigts-masker ikke noget, man kan købe overalt i Danmark. Ikke engang på apotekerne.
Derfor ventes de danske lufthavne enten at sætte automater op, hvor passagerer og andre kan købe mundbind, håndsprit og desinficerende servietter. Eller de vil kunne købes i lufthavnenes butikker.
At der skal bæres masker i flyene, er velkendt. Alle de større flyselskaber, der har maskiner på vingerne, har allerede indført maske-krav. Det gælder f.eks. SAS, Lufthansa og Emirates.
I en pressemeddelse forklarer Brancheforeningen Dansk Luftfart i dag:
”Det er vigtigt, at de rejsende kan føle sig trygge under rejsen, selv om der ikke indtil nu har været rapporter om overførsel med smitte af COVID-19 på fly. I flyene er der et relativt sikkert miljø, fordi der er et effektivt luftskifte og luftfiltrering, og stolerækkerne fungerer som skærme mellem passagererne.”
Alligevel er det lidt underligt, at EASA ikke stiller krav om, at flyselskaberne skal holde midtersædet frit på hver stolerække for at skabe afstand mellem passagererne.
Den manøvre har mange flyselskaber protesteret imod – især lavpris-selskaberne. Den vil nemlig betyde, at de typisk kun kan sælge 60 procent af sæderne på et fly – og så giver en flyvetur underskud….
(Indledningsfoto til artiklen: Gustavo Fring / Pexels)
Skriv et svar