Normalt skal passagerfly holde deres jetmotorer i gang, når de taxier rundt i lufthavnene og kører fra og til gatene. Det koster masser af brændstof og skaber CO₂ forurening.
Måske det snart er et overstået kapitel.
Det amerikanske tech-firma ATS World Wide prøvekører nemlig et nyt og smart system i Oklahomas lufthavn, der trækker flyene rundt ved hjælp af elektriske traktorer i jorden.
I praksis er det nye Aircraft Towing System (ATS) en slags jernbane-spor, som graves ned i taxi-baner og på arealerne ud for lufthavnenes terminaler og gates.
Ifølge ATS er det nye system både mere effektivt og miljøvenligt end de nuværende metoder, hvor store og flade traktorer med diesel-motor trækker flyene rundt.
Desværre ser det også ud til at blive dyrt for en lufthavn at installere ATS. Mindst 150 millioner dollars eller ca. kroner for en mellemstor lufthavn som f.eks. Københavns.
Dertil kommer, at ATS også har fået flere rivaler: Først og fremmest systemer, der anbringer en elmotor i flyenes næsehjul. Andre udvikler på selvkørende traktorer med elektriske motorer.
ATS kræver, at der bygges en slags kanaler i lufthavnenes ”runways”, hvor den såkaldte ”pullcar” kan køre frem og tilbage med flyets næsehjul koblet på.
Det meste af tiden sidder den elektrisk drevne ”pullcar” gemt nede i kanalen, der er lukket sammen af vandtætte ståldøre i hver side.
Dørene åbner sig automatisk, når en computer fortæller dem, at et passagerfly er ved at lande eller gør klar til start.
Så kører ATS’ pullcar frem enten ved gaten eller ude ved landingsbanens sideveje. Klar til at trække flyet resten af vejen rundt i lufthavnen. Uden at flyets jetmotorer roterer og bruger brændstof.
Hele ATS systemet er automatisk, så piloter ikke behøver at manøvrere deres fly rundt i lufthavnen. Kontroltårnets flyveledere bliver også arbejdsløse.
Ifølge ATS minimerer deres system risikoen for, at fly kan støde sammen. Desuden skal systemet kunne øge en lufthavns trafik med 30 procent.
Lige nu håndteres et ankommende fly af mindst fire personer fra det øjeblik, det lander, og indtil det står parkeret ved gaten. I 80 procent af tiden håndterer piloten selv sit fly, forklarer ATS World Wide på sin hjemmeside.
ATS fortæller også, at 80 procent af de fly, man ser i lufthavne i dag, er enten Boeing 737 eller Airbus A320. De skal typisk bruge mellem 15 og 30 minutter for at navigere rundt i lufthavnen, mens deres to jetmotorer forbrænder 35 liter flybenzin i minuttet.
Når man så ved at store lufthavne håndterer 800.000 starter og landinger om året, bliver det til enorme mængder brændstof og CO₂ forurening….
(Indledningsfoto: ATS World Wide)
Skriv et svar