Den tyske forfatter Michael Ende skrev bestselleren ”Den Uendelig Historie”, der også har været filmatiseret med stor succes.
Man skulle tro, at historien om Boeings 737 MAX fly har været inspireret af Ende. I hvert fald bliver det mere og mere usikkert, hvornår flyet må lette med passagerer igen.
I sidste uge kom det fromme ønske fra flere flyselskaber, at MAX kommer på vingerne igen i oktober. Det holder ikke længere.
De amerikanske luftfarts-myndigheder FAA meddelte nemlig lige før weekenden, at det skal bruge noget længere til at gennemgå, rette og forny den oprindelige flytilladelse til Boeing flyet.
I praksis betyder det mindst en måned ekstra. Det fik straks flere store amerikanske flyselskaber til at reagere:
American Airlines, der er verdens største flyselskab, tager nu Boeing 737 MAX ud af sine flyveplaner frem til den 3. december. Det går ud over 140 flyafgange om dagen.
Næsten lige så store United Airlines skubber brugen af MAX med en hel måned – til den 19. december. Indtil da skal omkring 9.500 afgange slettes.
En tilsvarende beslutning kom allerede fra konkurrenterne i verdens største lavpris-selskab – Southwest Airlines – for en uge siden.
Southwest stoler ikke på udmeldingerne fra Boeing og har for en sikkerheds skyld streget MAX fra sine fartplaner indtil begyndelsen af januar. Southwest har 34 MAX maskiner, som ikke må bruges for tiden.
Hos Norwegian i Europa er der tale om18 maskiner. Det norske lavpris selskab har ikke meldt noget ud om, hvornår det håber at have sine MAX’er på vingerne igen. Kun, at man taber millioner på de manglende fly- og at man vil søge erstatning hos Boeing for opståede omkostninger.
Ryanair er ramt af Boeing skandalen på anden måde. Europas største flyselskab målt i passagerer skulle have haft et større antal 737 MAX fly leveret her i efteråret.
Da det ikke ser ud til at ske, har Ryanair skåret sine fartplaner for både vinter, forår og næste sommer ned. Resultatet bliver fyringer af 400 piloter og 500 kabine-medarbejdere.
Boeings forventede bestseller må ikke gå på vingerne efter to fatale styrt i Indonesien i oktober 2018 og marts 2019, hvor tilsammen 346 mennesker blev dræbt.
Boeing beskyldes for at have sjusket med sikkerheden, da 737 MAX blev udviklet under stort tidspres. Ærkerivalen Airbus havde nemlig lanceret sine nye A320neo maskiner med mere miljø-venlige jetmotorer – og Boeing havde ikke noget tilsvarende at byde på.
Årsagen til de to flystyrt er ikke klargjort helt endnu, men mistanken koncentrerer sig om computere og software til automatisk styring af maskinen.
De amerikanske luftfarts-myndigheder i Federal Aviation Agency (FAA) har nedsat et særligt ekspert-udvalg til at undersøge sagen, der har afsløret den ene skandale efter den anden.
Af samme grund skal FAA-udvalget bruge meget mere tid end først antaget til at undersøge den første flytilladelse til 737 MAX.
Denne undersøgelse kører parallelt med – og uafhængigt af – defineringen af rettelser og forbedringer, som Boeing skal udføre på sin maskine, før den får en ny godkendelse.
I sidste uge fortalte FAA, at ekspert-udvalget formentlig vil have sine konklusioner og anbefalinger klar i løbet af nogle uger.
Først da kan de krævede modificeringer foretages i både fabriksnye Boeing 737 MAX og i de godt 150 maskiner, der står ude hos flyselskaberne.
Dertil kommer så efter-uddannelse af piloter i den nye betjening. Alt i alt en proces,, som let kan tage måneder.
Det pikante i sagen er i øvrigt, at FAA selv er kommet i søgelyset. Myndighederne skal således have ladet Boeing godkende sine egne fly uden at have tjekket certificeringerne efterfølgende.
Af samme grund arbejder også andre amerikanske myndigheder med MAX-sagen, En af den er forbunds-politiet FBI. Det undersøger, om der er har været kriminelle handlinger involveret hos Boeing og FAA….
Skriv et svar