Der går næsten ikke en dag uden triste nyheder for flygiganten Boeing og 737 MAX passagerflyet.
Det skulle have være den amerikanske flygigants nye bestseller, men er endt med at være fabrikkens værste mareridt.
Den seneste nyhed om 737 MAX kom sidste nat, og for engangs skyld var det Boeing selv, der var afsender af meddelelsen.
Den fortæller ganske enkelt, at Boeing ikke forventer, at godkendelses-proceduren af en forbedret 737 MAX ikke vil være overstået før i midten af 2020.
I praksis vil det betyde, at flyselskaberne næppe får lov til at bruge MAX passagerflyet på deres ruter før i det tidlige efterår. Medmindre da, at nye fejl forsinker et comeback.
Indtil i går havde flere af de store amerikanske flyselskaber regnet med at kunne indsætte de nyeste udgaver af det populære 737 fly i deres fartplaner fra juni.
De planer skal nu ændres igen, ligesom de er blevet flere gange i det seneste år. I marts vil det være to år siden, at Boeing 737 MAX fik startforbud efter to frygtelige flystyrt med 346 dræbte.
Siden december har Boeing standset produktionen helt af flytypen. Stoppet skulle i første omgang have været januar med, men det bliver nok forlænget nu.
Boeing venter på, at de amerikanske luftfarts-myndigheder – FAA – giver grønt lys for alle de ændringer og forbedringer, som er indført i flyet efter startforbudet.
Undervejs er der dukket flere nye fejl og svagheder op, som har forlænget certificerings-processen. Senest var der i sidste uge opstået problemer med et overvågnings-program i cockpittet, som bruges under start af flyet.
På grund af MAX-skandalens globale omfang bliver flyet det bedst kontrollerede nogensinde. Når FAA er færdig, skal også andre myndigheder verden over kigge MAX efter i sømmene. Det gælder bl.a. FAA’s europæiske pendant, der hedder EASA….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar