Verdens største flyfabrikant bevæger sig i strid modvind, og det ændrer sig nok ikke før på den anden side af sommeren.
Efter to fatale flystyrt i Ethiopien og Malaysia med i alt 346 dræbte har maskiner af Boeings potentielle bestseller 737 MAX fået forbud mod at lette med passagerer ombord.
Boeing har gang på gang sagt, at det kun vil vare kort tid, inden de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA ville godkende de forbedringer af flyenes software, der tilsyneladende udgør problemet med, at Max’erne opfører sig mærkeligt i luften og i værste fald styrter ned.
Det har dog nok været mere et håb end en eksakt viden hos Boeing. Ifølge den store amerikanske avis ”Wall Street Journal” kommer 737 Max flyene nemlig ikke på vingerne før tidligst i midten af august.
Holder det stik, vil manglen på de nye Boeing fly påvirke store dele af sommerferie-trafikken verden over.
Et af de flyselskaber, der er hårdt ramt af, at 737 Max er ”grounded”, er Norwegian. Nordmændene har skullet skaffe erstatningsfly for 18 Max’er, og det er både besværligt og dyrt.
Specialister fra FAA tjekker i øjeblikket Boeing fly, der er udstyret med en forbedret software i den såkaldte MCAS computer, som mistænkes for flystyrtene. MCAS skal automatisk holde flyenes næse i vandret position under opstigning og besværlige vindforhold.
Årsagen til det seneste flystyrt hos Ethiopian Airlines er endnu ikke 100 pct. klarlagt. De seneste informationer taler om både fejl hos piloterne og i MCAS computeren. Piloterne skal således ikke have været i stand til at koble MCAS ud manuelt.
Resultatet var, at maskinens næste blev tvunget nedad, og maskinen til sidst styrtede mere eller mindre lodret til jorden.
737 MAX skandalen har givet Boeing et voldsomt dyk i image og tillid hos både flyselskaber og passagerer.
En undersøgelse viste forleden, at to af tre passagerer var i tvivl om, hvorvidt de ville fly med et Boeing 737 MAX fly i fremtiden. Tilsvarende har en stribe flyselskaber aflyst deres bestillinger af flyet hos Boeing.
Måske ender MAX med kun at blive ét af flere store problemer hos Boeing. Amerikanske medier mener nemlig at vide, at Boeing har sjusket med teknikken i alle sine passagerfly.
Desuden bygger nye konstruktioner som 737 MAX på 30 år gammel teknologi. Boeing skal kun have lappet på den eksisterende teknik i stedet for at designe et nyt og moderne fly fra grunden.
Årsagerne er to: Dels er det pengene, fordi det er meget dyrt at udvikle et nyt fly. Dels var Boeing kommet under tidspres, fordi ærkerivalen Airbus havde mere moderne maskiner på vej i skikkelse af Neo modellerne af A320 og A321.
Endelig siges det, at Boeing har været lidt nervøse for de 737-konkurrenter, som russerne udvikler med MC-21 og kineserne med Comac C-919.
De amerikanske FAA myndigheder meddelte for 10 dage siden, at godkendelses-processen af 737 MAX nok ville tage nogle måneder. Nu sætter ”Wall Street Journal” så en mere eksakt data på – tidligst i midten af august.
Selvom den dato holder, betyder det ikke nødvendigvis, at flyselskaberne kan sende deres 737 MAX fly på vingerne igen straks.
De skal først have Boeings forbedrede software indbygget – og derefter skal lokale myndigheder for flysikkerhed også give grønt lys. Det sker ikke altid automatisk, fordi FAA i USA har godkendt….
Skriv et svar