(Opdateret) Efter 21 måneder eller 616 dages start-forbud må flyselskaberne igen sende deres Boeing 737 MAX maskiner i luften igen.
Samtidig må Boeing påbegynde udleveringen af de hundreder af fly, som har stået parkeret i flere lufhavne og på p-pladser til biler omkring Boeings fabrikker i USA.
De amerikanske lufthavns-myndigheder FAA ophævede nemlig her til morgen deres forbud mod brug af det fly, som Boeing havde regnet med skulle være den helt store bestseller i disse år.
To fatale flystyrt i Indonesien og Ethiopien med samlet 346 dræbte kastede mistanken på, at der var noget galt med passagerflyenes teknik og computer-systemer.
Det viste sig senere at være korrekt. FAA og Europas tilsvarende EASA myndighed tvang Boeing til at stoppe produktionen og foretage masser af forbedringer i MAX’ens konstruktion.
Nye rettelser kom hele tiden til, så Boeing endte med at gennemleve sin største krise nogensinde – både i økonomi og image.
Det var ventet, at start-godkendelsen ville komme inden jul.
Den betyder, at flyselskaber, der hører under FAA – det vil først og fremmest sige alle de amerikanske – nu kan sætte deres Boeing 737 Max 8 og Max 9 maskiner i drift igen.
Dog først, når alle krævede forbedringer er foretaget på eksisterende fly, og piloterne har været på kursus i den ændrede betjening af computer systemerne.
Europæiske flyselskaber følger formentlig efter om kort tid. Easa vil dog først gennemføre sine egne, separate tests, før Boeing 737 Max får et “go” i europæisk luftrum.
MAX-skandalen har siden fået hovederne til at trille i Boeings øverste ledelses-etager. Desuden er en række andre uheldige ting blevet afsløret. F.eks, at FAA har ladet Boeing godkende sine egne fly.
”Vi vil aldrig glemme de menneskelig, som gik tabt i de tragiske flystyrt. Disse episoder og de erfaringer, vi har lært af de efterfølgende begivenheder med 20 måneders startforbud, har forandret virksomheden. Vi er mere end nogensinde før fokuseret på kerne-værdier som sikkerhed, kvalitet og integritet,” siger Boeings CEO og topchef David Calhoun.
FAA understreger, at start-tilladelsen ikke betyder, at vi vil se Boeing 737 Max maskiner i luften sådan lige her og med det samme.
Hver eneste maskine ude hos flyselskaberne eller hos Boeing skal tjekkes fra ende til anden. De skal gøres flyveklar igen efter halvandet år på jorden, og de skal forsynes med alle hardware og software opgraderinger.
Hvert eneste fly skal herefter have udstedt et flyve-dygtigheds-bevis – Certificates of Airworthiness – plus eventuelle nye eksport-tilladelser fra USA.
De fleste flyselskaber har ikke voldsomt travlt med at få deres Max’er på vingerne lige nu. De har i forvejen skruet aktiviteten ned på et minimum som følge af Corona og rejse-restriktioner. Et par Boeing 737 Max mere eller mindre gør ikke den store forskel.
En af undtagelserne er Ryanair, der venter på flere hundrede special-udgaver af maskinen. Den kaldes Boeing 737-Max, fordi standard-modellen har fået presset 11 ekstra sæder ind.
En helt anden ting er, om Max nogensinde kan blive til en succes (igen) for Boeing.
Den amerikanske flygigant har mistet så meget ansigt, at det kan være svært at genvinde tillid hos både flyselskaber og flypassagerer.
Der har således flere gange været tale om at ændre navnet på flytypen, så rejsende ikke bliver skræmt og afbestiller billetter, fordi de skal flyve med en Max.
Desuden har Boeing oplevet, at flyselskaber har benyttet Max-skandalen til at slette masser af ordrer på flytypen….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Her er den officielle video, som de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA har udsendt om start-tilladelsen til Boeing 737 Max.
Skriv et svar