De europæiske luft-sikkerheds-myndigheder EASA har nu afsluttet sine testflyvninger med Boeings 737 Max fly. Tilsyneladende med succes.
Det kan betyde, at Boeings kriseramte maskine får sin flyve-tilladelse igen snart og kan gå i drift hos flyselskaberne senere på efteråret.
EASA’s testflyvninger varede i tre dage og foregik i det vestlige Canada, fordi Europa har indført så mange rejse-restriktioner, at de ikke kunne gennemføres på hjemmebane – så at sige.
EASA har ikke oplyst, hvor mange testflyvninger der fandt sted eller hvilke specifikke tekniske detaljer, som blev afprøvet.
”Vi har haft et fint samarbejde med Boeing og med vores kolleger i USA (FAA) om afprøvningen af 737 Max. Vi giver dog først vores ok, når vi er helt overbeviste om, at flyet er sikkert,” understreger EASA in et statement.
European Union Aviation Safety Agency (EASA) er EU’s pendant til amerikanske Federal Aviation Agency (FAA), der udstedte et start-forbud mod Boeings bestseller for halvandet år siden. Det skete efter to fatale styrt med 346 dræbte.
Siden da har Boeing måttet udbrede mange svagheder og fejl i Max-flyets konstruktion. Rettelserne går langt ud over udskiftningen af flyets såkaldte MCAS computer – Maneuvering Characteristics Augmention System – der fik hovedskylden for de to flystyrt i Indonesien og Ethiopien.
De amerikanske FAA myndigheder afsluttede deres testflyvninger i juli, men har endnu ikke givet Boeing 737 Max grønt lys.
EASA fortæller, at man nu analyserer de indsamlede data fra testflyvningerne i Canada. En (foreløbig) rapport skal være klar senere I denne uge, hvor et samarbejds-udvalg med piloter og flyselskaber skal mødes i London.
Udvalget skal komme med forslag til bedre træning af piloter i 737 Max fly. Manglende information om betjening af MCAS computeren har også været omtalt som en af årsagerne til styrtene,
Over 200 Max fly har stået ubeskæftiget hos flyselskaberne siden marts 2019. Blandt dem alene 18 hos Norwegian, der har haft store udgifter til at leje eksterne maskiner som erstatning for de manglende Max’er.
Hos Boeing står over 450 færdigt monterede Max fly, som fabrikanten nu håber at kunne sende til deres ejere – flyselskaberne – inden årets udgang.
Mange flyselskaber har mistet tilliden til 737 Max og slettet over 900 af deres bestillinger. Lige nu har Boeing kun 4.100 ordrer på flyet mod 5.000 i begyndelsen af 2019.
Fly-analytikere i USA har foreslået, at Boeing ændrer navnet på sit uhelds-ramte fly, inden det går i drift igen hos flyselskaberne.
Kun på den måde kan man få passagererne til at stole på sikkerheden i det fly, de sætter sig ombord i. Tidligere undersøgelser har bl.a. vist, at hver tredje flyrejsende vil aflyse deres billet, hvis de skal flyve med en 737 Max….
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)
Skriv et svar