Langt om længe må Boeings meget omtalte 737 Max nu lette fra landingsbanerne i Europa med passagerer ombord.
De europæiske luftfarts-myndigheder EASA gav i går som ventet grønt lys nogle uger senere end sine amerikanske kolleger.
Forudsætningen er dog, at Boeing foretager en række tekniske forbedringer på hard- og software i de Boeing 737 Max maskiner, som en række europæiske flyselskaber har haft låst til jorden siden marts 2019.
Desuden er det et krav fra EASA’s siden, at alle de piloter, der skal flyve med Max, skal gennemgå ekstra kurser og træning.
Netop dårlig uddannelse af piloterne betragtes som med-årsag til det ene af de to fatale flystyrt med i alt 346 dræbte, der fik Max skandalen til at rulle for et par år siden.
I Europa har bl.a. Norwegian 18 Max-fly stående. Desuden har den store ferie-koncern TUI en række af flyene og har bestilt endnu flere.
Største aftager af Max i verden er dog lavpris-selskabet Ryanair, der venter på 210 eksemplarer af flytypen til at afløse sine aldrende Boeing 737-800 fly.
Boeing selv er hårdt ramt af Max problemerne. USA’s største flyfabrikant har netop leveret et kvartals-regnskab med sit største underskud nogensinde, hvilket selvfølgelig også skyldes Corona krisen.
Nok så vigtig for Boeing bliver at gen-oprette tilliden hos flyselskaber og passagerer, der har måttet læse mange horror-historier om Max flyets udvikling i de seneste par år.
En af metoderne bliver formentlig lave priser. Boeing vil lokke flyselskaberne tilbage i folden med feber tilbud på Max. Et andet argument for flyet er lavere brændstof forbrug end i Airbus’ direkte konkurrerende A320 fly.
Passagerer er fortsat skeptiske: Ifølge en ny amerikansk analyse tør mange ikke flyve med Max eller i hvert fald først, når maskinen har været i fejlfri drift i mindst et halv år.
Omvendt viser mange års erfaringer fra rejsebranchen, at kunder har en kort hukommelse og hurtigt glemmer. Især, hvis de får tilbudt meget lave billetpriser.
Det er netop, hvad vi nok kommer til at se, når flyselskaberne vil forsøge at flyve ud af Corona krisen senere i år.
Foreløbig har Boeing bygget omkring 800 Max maskiner. De 400 står ude hos flyselskaberne – resten hos Boeing og i en række nedlagte lufthavne, som Boeing bruger som p-pladser for Max.
Alt i alt skal Boeing stadig have bestillinger på 3.400 Max maskiner. Det er, hvad der er tilbage, efter at flyselskaber har afbestilt hundreder af maskiner på grund af de to flystyrt og den efterfølgende Corona krise….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar