Når man har en langvarig krise, hvor ens bestseller fly har start-forbud, går det naturligvis ud over salget. Det går i stedet til ærkerivalen.
Den udvikling mærker Boeing ikke uventet lige nu. Med udgangen af oktober har Airbus nemlig overhalet Boeings kriseramte 737 fly med sine populære A320 maskiner.
Airbus’ ordrebog lød på 15.193 styk A320, A321 og A319 fly, mens Boeing kun havde 15.136 bestillinger på 737 fly, der endnu ikke var afleveret til kunderne. Ved årsskiftet 2018/19 havde Boeing et forspring på 400 maskiner.
Også når man kigger på, hvor mange fly der aktuelt er i drift, har Airbus et forspring. Ifølge fagmediet Aviation Week har Airbus i øjeblikket 7.251 maskiner af den nuværende A320 familie på himlen, mens Boeing har 6.757 styk 737 NG og MAX i drift hos flyselskaberne.
Kunderne løber til Airbus
SAS er et af de flyselskaber, som flytter fra 737 til A320neo. SAS har bestilt 80 af flyene hos Airbus og sat de første i drift.
Fra september næste år følger tre af Airbus’ mere langtrækkende A321LR maskiner. Den første indsættes på en direkte rute mellem København og Boston.
Mens Boeing kun fik ordrer på ét nyt 737 MAX i oktober, væltede det ind med bestillinger hos Airbus. Senest har det indiske lavpris selskab IndiGo købt 400 fly af A320 familien.
Ikke alle har dog forladt Boeing til fordel for Airbus. Europas største lavpris selskab – Ryanair – har 450 Boeing 737 maskiner i sin stald og håber stadig på snart at modtage sine første af den nye 737 MAX-200 flytype.
Også det hollandske lavpris-selskab Transavia foretrækker 737 MAX fremfor A320. Transavia, der er et datterselskab af KLM, vil dog vente med at afgive en konkret bestilling hos Boeing, indtil 737 MAX igen er på vingerne.
Transavia er specielt interesseret i at købe Boeings kommende 737 MAX 10 fly, der er større end de nuværende MAX typer. 10’eren får plads til maksimalt 230 passagerer, hvor de nuværende 737-800, som mange flyselskaber bruger, kun kan tage 189.
Transavia påpeger samtidig, at de nye MAX 10 fly bruger mindre brændstof og støjer mindre end Airbus’ konkurrerende modeller.
Støjen er specielt vigtig på i Amsterdams store Schiphol lufthavn, der er Transavias hjemmebane. Schiphol afregner sine afgifter efter, hvor meget passagerflyene larmer.
Hvornår kan de leveres?
Boeing håber stadig officielt, at 737 MAX får start-tilladelse igen til januar. Det tror de færreste flyselskaber dog efterhånden på.
Flere af Boeings helt store kunder har således taget MAX helt ud af deres fartplaner helt frem til marts næste år.
Totalt set er mindst 10.563 Boeing 737 fly leveret til flyselskaber verden over, mens Airbus kun er kommet af med 9.086 A320 maskiner til dato.
I den forbindelse med den sammenligning skal man huske, at Boeing har solgt 737 fly siden 1965 – altså i 54 år – mens Airbus A320 først kom på banen i 1988.
Desuden bliver afstanden mellem de to rivaler mindre og mindre. I oktober afleverede Airbus således 77 maskiner til flyselskaberne – de 59 var en A320 model. I samme periode klarede Boeing kun 20 fly, hvoraf de 12 var andre typer end 737.
Boeing bygger sin fortsatte optimisme på, at kun få flyselskaber rent faktisk har aflyst ordrer på 737 MAX.
Store kunder som f.eks. lavpris selskaberne Ryanair i Irland og Southwest Airlines i USA har fortsat ordrer på over 4.000 MAX fly liggende hos Boeing.
På den anden side har Boeing kun modtaget nye ordrer på 36 MAX maskiner i årets første 10 måneder. Airbus’ tilsvarende tal er 15 gange større….
(Artiklens indledningsfoto: A. Pecchi / Airbus).
Skriv et svar