I ”gamle” dage fandtes en del passagerfly, som havde tre motorer – to under vingerne og en enkelt bygget ind i haleroret. Det var f.eks. Douglas DC10, Lockheed Tristar og flere russiske Tupolev modeller.
Siden foretrak både flyselskaber og fabrikanterne at satse på maskiner med to eller fire motorer. I de senere år med en stor overvægt på de to-motorers, fordi de er mere brændstof-besparende.
Nu kunne de tre-motorers imidlertid se ud, som om de kunne få et comeback. Tyske forskere mener nemlig, at de kan gøre store fly med over 300 passagerer meget mere effektive og mindre benzin-besparende med en ekstra motor bagi.
Den skal suge luftstrømmen, der løber langs flyets skrog og suge den ind i en elektrisk drevet jetmotor, der sidder nederst i sideroret. Den skubber flyet stærkere frem uden at bruge brændstof. Sin strøm hentes fra generatorer i de to konventionelle jetmotorer, der sidder under flyets vinger.
Det såkaldte Bauhaus projekt støttes bl.a. af 3,7 millioner euro fra EU og har bl.a. Airbus, Rolls-Royce, MTU og Siemens med som partnere. Ideen til den tredje motor har Bauhaus hentet hos skibene:
Skibsskruer sidder som regel bagerst i skroget og tæt på vandoverfladen. Samme princip har tyskerne nu påvist kan udnyttes oppe i luften.
Princippet kaldes for Propulsive Fuselage Concept (PFC) og skal f.eks. kunne reducere CO2 udslippet med 4,7 procent fra et fly til 340 passagerer. De første PFC fly kan gå i rute i 2035….
(Indledningsfoto til artiklen: Bauhaus Luftfahrt)
Skriv et svar