Det er egentlig ikke svært at bestille en safari rejse fra Danmark og så sætte sig i et komfortabelt jetfly i København eller Billund. Herfra går det sydpå med flere flyskift på vej til Afrika.
Det sidste stykke vej ud til de vilde dyr er dog som regel forbundet med mere besvær. For at komme ud i nationalparkerne skal man til sidst flyve i små propelby, køre i jeeps eller faldefærdige busser.
I Kenya vil politikerne gøre rejsen på safari meget mere behagelig fremover. De vil nemlig udvide den lille start- og landingsbane i Maasai Mara National Park så meget, at den kan håndtere jetfly i størrelses-ordenen Boeing 737 eller Airbus A320.
Den nuværende bane ligger pladask midt på savannen uden gærder og afspærringer. Derfor kan man ofte se de vilde dyr spadsere helt ind på flyvepladsen.
Det går naturligvis ikke i en international lufthavn. Samtidig med at startbanen gøres bredere og forlænges fra 1.500 til 2.500 meter, skal hele projektet indhegnes af sikkerheds-mæssige grunde.
Så må giraffer, bøfler, elefanter og løver nøjes med at kigge ind på de mærkelige tobenere, der kommer flyvende i store jernfugle – som om passagererne var attraktioner i en zoo og ikke omvendt.
Kenya håber på at accelerere sin safara turisme, når gæsterne fra Europa kan køle af i en rigtig terminal-bygning med air condition og velassorteret bar.
Byggearbejdet på den nye Maasai Mara International Airport blev indledt for et par uger siden. Om alt går efter planerne, kan de første passagerfly starte og lande i vildnisset om to år.
Ikke overraskende er projektet rendt ind i protester fra naturbeskyttelses-organisationer. De frygter ikke kun miljøskader på lang sigt. De regner også med, at larmen fra byggeriet allerede vil skræmme de vilde dyr væk fra området efter få dage….
(Indledningsfoto til artiklen: Matt Cramblett / Unsplash)
Skriv et svar