(Opdateret) Hvis alt går vel, er det ikke kun jetfly eller mindre propeller-maskiner, som vil glide på kryds og tværs af det spanske luftrum inden længe. Så vil de konventionelle flyvemaskiner få konkurrence fra mindst 10 luftskibe.
Engelske Hybrid Air Vehicles (HAV) begynder nemlig i år med produktionen af sine første Airlander 10 luftskibe til spanske Air Nostrum, der er et regionalt flyselskab under det mere kendte Iberia.
Luftskibene er bygget af et dobbelt-skrog med helium i. De har plads til enten 72 eller 100 passagerer – alt efter hvor tæt man placerer sæderne på hinanden.
De første Airlanders over Spanien ventes at blive taget i brug i 2026. Til den tid stadig med fire diesel motorer til at drive det store skrog frem i moderat hastighed. En hybrid version med delvis eldrift skulle dog være klar i 2025.
Den hybride udgave af Airlander 10 skal kunne flyve 750 kilometer, hvilket kun rækker til korte indenrigs ruter.
Flyver man luftskibet rent elektrisk, begrænses rækkevidden til 350 kilometer – f.eks. på tværs af Danmark. Til gengæld falder CO₂ udledningen med 90 procent, lover HAV.
Briterne tænker naturligvis også 100 procent elektrisk og forureningsfrit. Det kan ske i 2030 og gøre Airlander 10 til “verdens første fly i stor-produktion, der kan opnå drift med nul udledning.”
Efter seks måneders nøje analyser af prototyper og simulationer har Air Nostrum Group nu officielt bestilt 10 eksemplarer af Air Nostrum i den version, der har plads til 100 passagerer.
”Vi undersøger alle mulige veje til at reducere vores CO2 aftryk, og det har vi gjort i mange år. Airlander 10 vil reducere vores udledninger drastisk. Derfor har vi besluttet at indgå aftalen med HAV,” forklarer Carlos Bertomeu. Han er topchef for Air Nostrum Group….
(Indledningsfoto til artiklen: Hybrid Air Vehicles)
Skriv et svar