Chișinău. Moldova. Har I sovet i geografi timen? Frem med Wikipedia og find det frem på skærmen. Det kan jo ikke ligge alt for langt væk, når Københavns Lufthavn tilbyder det som nyt rejsemål for Airbus fly af de mindre.
Chișinău er hovedstaden i den gamle Sovjet republik Moldova. Et lille land med 3,5 millioner indbyggere, der ligger klemt inde mellem Rumænien og Ukraine. Selvstændigt siden 1990 og med maleriske Chișinău som en af Europas glemte hovedstæder.
Ikke mange danskere har fundet Moldova som målet for deres ferie, men det kan muligvis snart ændre sig.
Fra den 15. december åbner hurtigt voksende Wizz Air nemlig Skandinaviens første direkte rute mellem København og Chișinău. Efter den dato vil man kunne flyve fra Danmark til Moldova to gange om ugen. Hver tirsdag og fredag.
I begyndelsen bliver det nok med vintertøjet på. Men er man lidt eventyrlysten og vil prøve noget, som få andre har oplevet, kan Moldova være et spændende emne for f.eks. en forlænget weekend.
Med den nye rute til Chișinău markerer Wizz Air, at man vil satse stærkere på København og danskere som en øget købergruppe til sæder i de pink, lilla og hvide Airbus passagerfly.
Wizz Air har udviklet sig til Ryanairs og easyJets værste direkte konkurrent længere nede i Europa. Som de to satser Wizz Air nemlig på billige billetter og mange ruter.
Til gengæld skal de rejsende ikke forvente den store service – og de skal som hos alle lavpris selskaber holde øje med, hvad de skal betale ekstra af gebyrer for bagage, sædevalg osv.
Eventyrlystne danskere får en tidlig julegave, når Wizz Air fra den 15. december i år åbner Skandinaviens første direkte rute til Moldovas hovedstad Chișinău fra Københavns Lufthavn. De rejsende kommer dermed et skridt tættere på endnu en af Østeuropas glemte hovedstæder.
I de seneste par år har Wizz Air haft et utroligt vokseværk. Højere end noget andet flyselskab i Europa. I juni fløj Wizz således med 3,0 millioner passagerer. 21,8 pct. flere end i samme måned for et år siden.
Det betyder, at Wizz Air i dag er på størrelse med SAS i antal af passagerer. Ambitionerne i det ungarsk-basede flyselskab er dog meget højere. Wizz har således bestilt 100 nye Airbus fly til levering i de kommende år – SAS 50.
Wizz Air landede første gang i den danske hovedstad i 2016. I dag har Wizz fire direkte ruter fra Københavns Lufthavn – til Sibiu i Rumænien, Skopje i Makedonien, Sofia i Bulgarien og Kiev i Ukraine.
Den nye rute til Chișinău er led i Wizz Airs ambition om at forbinde Danmark endnu bedre med Øst- og Centraleuropa.
Måske er det snarere den omvendte vej, for samtidig med København annoncerer Wizz Air nemlig nye ruter fra Chișinău til Dortmund i Tyskland, til Paris og til Bruxelles. Derudover forbinder Wizz Air Moldovas hovedstæd med London, Berlin, Milano, Venedig og Rom.
Wizz Airs voldsomme ekspansion oplever man endnu stærkere i lande som Østrig og England, hvor Wizz konkurrerer direkte flynæse mod flynæse med Ryanair, easyJet, Eurowings, Laudamotion og Austrian Airlines.
Wien bliver den nye blodige kampplads for flyselskaberne, selvom der næppe er passagerer nok til alle de fly, som de flytter til den østrigske hovedstad som base.
Wizz Airs anden store ambition hedder London, hvor ungarerne udvider heftigt – selv med udsigten til et England efter Brexit.
Wizz bruger London Luton lufthavnen som sin britiske ”hub”. Luton ligger ca. 50 kilometer nordvest for den engelske hovedstads bycentrum. Wizz er det største flyselskab i Londons fjerde-største lufthavn.
Men tilbage til København, Wizz Air og den nye flyrute til Chișinău, som egentlig er emnet for denne artikel.
Chișinău har 685.900 indbyggere, og lufthavnen Chișinău International Airport er placeret kun 13 km fra byens centrum. Lufthavnens officielle kode er KIV på grund af byens russiske navn Kishinev.
Netop det russiske – eller rettere den gamle russiske atmosfære – er Moldova et rigtigt godt sted at opleve som turist. Moldova var nemlig en delstat i Sovjetunionen fra 1945 til 1991.
Skriv et svar