Verdens mest kendte firmafly er uden tvivl Donald Trumps Air Force One. Den specialbyggede Boeing 747 har den amerikanske præsident faktisk to af. I præcist samme bemaling.
Men Trump er naturligvis ikke den eneste top-politiker, der har adgang til et eget fly – eller flere naturligvis.
I Tyskland er kansler Angela Merkel lige nu ved at få ombygget sit eget nye firmafly. Det er en Airbus A321 selvfølgelig. Den tyske kansler kan da ikke flyve i Boeing.
Faktisk er den nye Airbus det niende passagerfly, som den tyske regering får rådighed over. De skal deles af en kansler, en forbunds-præsident og 15 ministre.
Den er jo en pæn flåde, som de tyske toppolitikere har rådighed over. I Danmark har hverken statsministeren eller kongehuset sine egne fly.
Til gengæld kan de rejse gratis på Business Class med SAS. Og skulle SAS’ rutenet ikke passe – eller SAS som nu ikke kan skaffe piloter nok – kan statsminister Lars Løkke Rasmussen eller kongehuset låne et af luftvåbnets mindre jetfly eller en helikopter.
Angela Merkel har måske ikke så meget til fælles med Donald Trump, men på ét punkt er de enige: Når der skal købes nye fly, købes de brugt.
Hvor Trumps to nye Air Force One jumboer tilsyneladende hentes hos et russisk flyselskab, der gik konkurs, før flyene blev afleveret – har den tyske regering været på indkøb hos Lufthansa.
Her fandt man et meget velholdt eksemplar af en Airbus A321 maskine, der har tjent hos Lufthansa siden 2000. Med det personlige navn ”Neustadt an der Weinstrasse.” Alle Lufthansas fly er døbt med et by- eller personnavn.
Selvom Tyskland nok kunne have råd til en fabriksny A321 – tyskerne er medejer af Airbus – vil regeringen gerne spare penge.
Hvor meget Merkel har fået flyet billigere, er vist nok hemmeligt. Ingen tyske medier har kunnet opsnuse prisen.
Til gengæld er det helt offentligt, at Airbus flyet i øjeblikket ombygges hos Lufthansa Technik ved Hamborgs lufthavn. Efter planen afleveres ny-indkøbet til det tyske luftvåben i september. Luftwaffe står for den daglige drift af den tyske regerings flåde af passagerfly.
Den tyske kansler er en meget travl kvinde, der rejser tit og ofte. På det seneste har hun bl.a. været i USA, Rusland, Kina og G7 topmødet i Canada.
Endnu mere i luften er den nye tyske udenrigsminister Heiko Maas. I sine første 100 dage i embedet er han fløjet 118.000 kilometer. Det er tre gange verden rundt.
Dertil kommer naturligvis den tyske regerings andre medlemmer inklusive forbunds-præsidenten og en kvindelig forsvars-minister, der ustandseligt er på troppebesøg verden rundt. Ursula von der Leyen har i øvrigt også syv børn at passe ved siden af sit job.
Otte fly var derfor alt for lidt for den tyske regering. Ikke fordi de alle er på vingerne samtidig. Men fordi sikkerheds-bestemmelserne foreskriver, at der altid skal stå et optanket reservefly parat, når kansleren eller forbundspræsidenten er ude at rejse.
Den nye Airbus A321 til Angela Merkel bygges fuldstændig om indvendigt – sammenlignet med de samme fly, som almindelige Lufthansa passagerer fragtes rundt i.
Hvor en A321 normalt har plads til mellem 170 og 220 passagerer, får kansler-flyet kun det halve antal sæder. 84 for at være præcis, hvor 14 af dem er anbragt i flyets forreste VIP-område. Her sidder Merkel med sine ministre og nærmeste rådgivere.
På de 70 andre pladser længere bagud sidder bl.a. journalister, sikkerhedsfolk og gæster fra f.eks. erhvervsliv og kultur, der skal være med til at repræsentere Tyskland i udlandet.
Luksus er der kun tale om til de 14 VIP’er. De andre sidder stort set som Lufthansa passagerer på Economy Plus.
Merkels nye Airbus A321 skal primært bruges på rejser inden for Europa. Med sin rækkevidde på 5.000 kilometer kan den dog også rejse til byerne på USA’s østkyst. Inklusive Washington DC.
Ud over den nye gamle A321 står der bl.a. to store Airbus A340 maskiner parat til den tyske regering. De bruges til de lange rejser på op til 15.000 kilometer – og med 143 passagerer ombord.
Merkel har f.eks. også rådighed over to Airbus A319 med hver 44 pladser, to mindre Bombardier Global 5000 med 13 pladser, fem ældre Airbus A310 passagerfly og tre Cougar helikoptere.
Hvor Lufthansas fly som regel er opkaldt efter bynavne i Tyskland, er der tradition for at døbe regeringens fly efter kendte, afdøde politikere.
De to store A340 fly har overtaget navnene efter den første tyske kansler og den første forbundskansler. Den nye A321 maskine skal formentlig døbes Hans Dietrich Genscher. Tysklands legendariske udenrigsminister gennem 18 år, som selv var en ”frequent traveller” om nogen….