Der var tomt i terminalerne i Københavns Lufthavn i november. I forhold til samme måned sidste år faldt antallet af passagerer fra 2.164.175 til blot 196.252. Det er 90,2 procent færre.
Normalt er november en stille rejsemåned, men så roligt som i år kan ingen i lufthavnen huske at have oplevet.
Sidste år i november havde Danmarks største lufthavn 680 afgange og ankomst om dagen. I den forløbne måned var der kun165. Også i flyene herskede god plads. Ikke engang hvert tredje sæde var fyldt.
”Vi kan se, at de få, der rejser, enten er familier, som har nødvendige og uopsættelige besøg. Eller det er forretningsrejsende, der har brug for at besøge vigtige kunder,” siger Peter Krogsgaard. Han er kommerciel direktør i Københavns Lufthavn
De rejsende vil stadig kunne købe Take Away i lufthavnen og spise maden i gaten, i flyet eller ved de offentlige siddepladser.
Men de serveringssteder, der er tilbage i luften, har nu spærret alle siddepladser for at efterleve de nye Corona regler i hovedstadsregionen.
Lempede regler for business rejser
Mandag åbnede regeringen en smule for rejse-restriktionerne for erhvervsrejser.
Det betyder, at alle erhvervsrejser nu i udgangspunktet anses som nødvendige, at man kan tage den hurtige antigen COVID-19 test i Københavns Lufthavn og undgå karantæne – og at der etableres en særlig hotline, hvor virksomhederne kan blive opdateret på de forskellige og stadig skiftende Corona regler verden over.
“Det er et lille skridt i den rigtige retning for luftfarten og en god nyhed for danske eksport-virksomheder, at f.eks. rejsemontører, salgsmedarbejdere og andre erhvervsrejsende nemmere vil kunne rejse ud og hjem igen på forsvarlig vis,” vurderer Peter Krogsgaard.
Udenrigs hårdest ramt
Den internationale krise for luftfarten har ramt hårdt alle steder i Europa med et fald på omkring 80 procent. Det gælder især flytrafikken mellem landene, mens indenrigstrafikken i flere lande er lidt mindre påvirket
Han hæfter sig også ved, at Udenrigsministeriet vil arbejde for bredere international udbredelse af det danske COVID-19-pas, så det anerkendes som officiel dokumentation for, at man har fået foretaget en negativ test i Danmark før afrejse.
“Lige nu kan det være svært at finde lys i Corona-mørket. Men udsigten til at der er COVID-19 vacciner på vej giver håb om, at udviklingen langsomt vil vende i løbet af 2021, så flytrafikken får lidt luft under vingerne ,” siger Peter Krogsgaard.
Mens antallet af rejsende i Europa og på de lange ruter er faldet henholdsvis 92,3 og 91,4 procent har indenrigsruterne i CPH mistet 72,3 procent.
Af samme grund ser Top-10 listen over de mest benyttede ruter også mærkelig ud i november. Rønne på Bornholm er på en femteplads, mens den normalt suveræne nummer ét – London – lander helt nede på plads 10:
- Aalborg – 21.596 passagerer
- Amsterdam – 17.500
- Istanbul – 13.754
- Stockholm – 10.200
- Rønne – 10.074
- Oslo – 8.800
- Færøerne – 7.099
- Frankfurt – 6.782
- Paris – 5.173
- London – 4.364 passagerer
Skriv et svar