Folk savner ikke kun at rejse og indsnuse en anden atmosfære end den, de lever med hjemme i stuen under Corona.
Det er heller ikke alene fornemmelsen af at flyve, de har abstinenser af. Den velkendte trykken for ørerne, når flyet letter og lander. Kabine-personalets anvisninger og udsigten ned over skyerne fra flyets små firkantede vinduer.
Åbenbart mangler de også de måltider, der serveres på rutefly. Næppe dem, man får på Economy. Snarere de fler-retters menuer, man får tilbudt af venligt smilende stewardesser på Business eller First Class,
British Airways oplevede den længsel efter flyvende mad i topklasse, da flyselskaber forleden åbnede for, at folk kan bestille First Class måltider til levering hjemme hos dem selv,
Nu følger konkollegerne fra All Nippon Airways efter med en anden idé:
Det japanske flyselskab har ganske enkelt parkeret en af sine ubeskæftigede Boeing 777-300 ER maskiner i et hjørne af Tokyos Haneda lufthavn og forvandlet det til en pop-up restaurant med førsteklasses servering.
Det store fly kommer aldrig på vingerne under middagen, men de trange omgivelser, atmosfæren, kabine-personalet og meddelelserne over højttalerne er den ægte vare.
Japanerne er helt vilde med ideen og betaler gerne 29.800 yen – ca. 1.750 kroner – for Business Class menuen eller 59.800 yen – ca. 3.500 kroner – for måltidet fra First Class.
ANA kører det bevingede dinner-show to gange om dagen fra den 1. til den 15. april. Alle pladser blev udsolgt på ganske få timer, da tilbuddet blev offentliggjort på flyselskabets hjemmeside.
Gæsterne kan vælge mellem frokost eller aften-middag i enten traditionel japansk stil med spisepinde og masser af ris og sushi. Eller de kan føle sig mere internationale ved at tage Western-style menuen, hvor de kan vælge mellem fisk eller kød som hovedret.
Både på Business og First Class er der tale om seks retter. Mæt kan man altså godt blive, medmindre man er stor som en japansk sumo-bryder.
Hvid- og rødvin følger med som en del af menuen. Det samme gør japansk sake risvin, hvis man foretrækker den. Det er nok forklaringen på den høje pris, man betaler for oplevelsen.
ANA er ikke først med ideen om at forvandle et passagerfly på jorden til en restaurant. Sidste år gjorde Thai Airways og Singapore Airlines noget lignende.
Til gengæld var ANA først med at tilbyde flyrejser til ingen steder. Det er rundture over japansk territorium, hvor rejse-trængende mennesker kan komme nogle få timer i luften og få taget det værste tryk.
Også disse rundture bliver udsolgt på ganske få timer, selvom billet-prisen er den samme som på almindelige rute-afgange af samme varighed….
(Indledningsfoto til artiklen: All Nippon Airways)
https://www.travelandleisure.com/airlines-airports/airline-ticket-change-fees-policy-ending-covid
https://luxurylaunches.com/gastronomy/japans-ana-airways-is-offering-first-class-meals-for-540-on-parked-planes-crew-announcements-included.php flymiddag på jorden ana
Skriv et svar