Traditionelt bruger man store fly til de lange interkontinentale stræk mellem Europa og USA eller Asien.
Det var den eneste måde, man kunne få en afgang til at løbe rundt økonomisk: Så mange passagerer som muligt og fly, der var store nok til at transportere de store mængder brændstof, som var nødvendige, når man f.eks. ville krydse Atlanten.
Sådan var filosofien indtil for få år siden. Så kom Coronaen og stillede helt nye krav. Tankegang og strategi-skift måtte ændres meget hurtigere. Allerbedst med det samme.
SAS er et af de første store flyselskaber, der har taget konsekvensen. Lige før jul sendte SAS sit første (lille) Airbus A321LR fly på langfart mellem København og Washington DC.
Airbus A321LR og dens kommende storebror A321XLR samt naturligvis Boeings rivaliserende 737 MAX-9 og 10 er de bedste eksemplarer på den nye generation af langdistance-fly, som vi se i de næste år.
For alle gælder, at de er meget mindre end f.eks. Boeing 777, 787 Dreamliner og 747 Jumbo eller Airbus A350, A330 og A380. som i dag typisk anvendes til de lange ruter.
Takket være nye designs og jetmotorer med meget mindre forbrug kan man nu – som SAS – lade små fly med måske 160 passagerer tage turen nonstop mellem Europa og USA og den modsatte vej.
De små fly har samtidig den fordel, at de kan være rentable på selv ruter, der ikke kan tiltrække det store publikum.
Med andre ord vil man kunne flyve mellem mindre lufthavne på begge sider af Atlanten. Det kan spare penge til lufthavns-afgifter og udvide flyselskabernes netværk med nye og interessante destinationer.
En ny analyse fra konsulent-firmaet OAG vil mindst 13 flyselskaber fra næste sommer bruge mindre fly på deres ruter over Atlanten. De såkaldte ”narrow bodies”, fordi de kun har én mellemgang mellem sæderne ikke to som i de større flytyper.
Ud over SAS er det bl.a. Icelandair, United Airlines fra USA, Aer Lingus fra Irland, PLAY fra Island, Air Transal fra Canada, La Compagnie fra Frankrig, TAP fra Portugal, JetBlue fra USA, WestJet fra Canada, Delta Air Lines fra USA, Azores Airlines fra Azorerne og Air Canada.
De 13 flyselskaber vil foretage over 27.000 tur/retur flyvninger næste sommer hen over Atlanten. Det er 35 procent flere end i 2019 – før Corona.
SAS har i første omgang købt tre A321LR eksemplarer af Airbus, og de ser ud til at få rigelig travlt fra næste sommersæsons start næste forår.
Flyene er udstyret med 157 sæder – 22 i Business, 12 i SAS Plus og 123 i SAS Go. Det er usædvanligt at se en Premium Economy klasse som SAS Plus i relativt små fly.
Som planerne ser ud lige nu, vil SAS benytte de to langt-rækkende Airbusser på de direkte ruter fra København til Newark / New York, Washington DC og Boston.
Alt i alt vil SAS flyve 4.444 retur-flyvninger mellem Skandinavien og USA næste sommer. 25 procent af den med de nye Airbus A321LR maskiner. 39 procent håndteres af større Airbus A350-900 og 35 procent af Airbus A330-300….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar