Som første krydstogt-rederi har Norwegian Cruise Line underskrevet en aftale – en såkaldt Charta – der skal gøre farvandene omkring den franske middelhavs-kyst mindre forurenet.
Aftalen omfatter bl.a. en reduktion af luftforureningen fra skibes skorstene, mindre forurening af vandet via affald od udledninger fra skibe, beskyttelse af Middelhavets dyre- og planteliv samt indførelse af et globalt koncept til miljø-beskyttelse.
Bag den nye Charta står den berømte film- og badeby Cannes samt erhvervs-foreningen for regionen Nice-Cote d’Azur.
Målet er at skabe en mere miljø-rigtig trafik i bugten ud for Cannes, hvor tusinder af krydstogt-skibe kigger forbi hvert eneste år.
Norwegian Cruise Line, hvis skibe også er et velkendt syn i København, er det første krydstogt-rederi, der følger franskmændenes opfordring.
Cannes håber naturligvis, at andre rederier vil følge efter – og at aftalen med store Norwegian Cruise Line (NCL) vil få andre til at følge i kølvandet.
Som de fleste andre krydstogr-rederier har NCL følt sig tvunget til at gøre mere ved klima og forurening. I dag er stop for bestik og rørepinde ikke længere nok til at give et grønt image.
Forurening fra krydstogt-skibe er blevet et politisk følsomt emne i flere lande. Ikke kun i Sydfrankrig. Det gælder også Danmark, Tyskland og Norge.
Her ser man gerne nye skibe sejle på flydende naturgas (LNG) i stedet for den stærkt forurenende bunkers olie – og hvor fremtiden ligger i, at krydstogt-skibene sættes i stikkontakten, når de ligger i havn. Kort sagt landstrøm.
Desuden kan rederierne mærke, at kunderne i stigende grad efterlyser grønnere krydstogter. Af samme grund er der f.eks. etableret en rejse-portal i Tyskland, der udelukkende formidler miljø-rigtige cruises til søs. Meravando.de hedder den.
Norwegian Cruise Line Holding, der engang har været norsk, men i dag er amerikansk, er en af verdens største krydstogt koncernet.
Ud over Norwegian selv omfatter den Oceania Cruises og Regent Seven Seas, Alle tre er omfattet af underskriften på Cannes’ krydstogt charta. De tre rederier har tilsammen 26 skibe med 54.400 sengepladser.
Regelsættet er helt nyt og trådte først i den 25. juli 2019. Man må sige, at Norwegian Cruise Line reagerede hurtigt og fik al den positive omtale af at være det første rederi, der seriøst vil gøre noget ved forureningen af Middelhavet,
Rederiet får højere udgifter til brændstof og affalds-bortskaffelse. Som kompensation giver Cannes’ havn en rabat pr. passager på havneskatten.
For Norwegian Cruise Line er aftalen i Cannes vigtig, fordi den markerer, at rederiet gør mere ved klima og miljø end dets konkurrenter på verdenshavene:
”Bevarelsen af hav og kyst en betydningsfuld del af vores virksomheds globale miljø-program Sail & Surface. Vi arbejder tæt sammen med alle have og destinationer, som vi besøger med vores skibe. Vi opfylder og overholder alle lokale regler og retningslinier for miljø-bevarelse,” skriver rederiet i en pressemeddelelse.
Så dejlig krydstogter kan være – så meget kan de også belaste med både forurening og enorme turiststrømme i havnebyer, der slet ikke kan kapere det.
Venedig er et af de grelleste eksempler med kæmpestore krydstogt-skibe, der får lov til at sejle midt ind i byen. Dubrovnik i Kroatien er et andet eksempel.
Her har den internationale branche-forening for krydstogter – CLIA – holdt møder med de lokale myndigheder for at finde en mere miljø-rigtig løsning på de mange skibe.
I Dubrovnik har man skåret antallet af krydstogt-anløb ned, men vil gerne have etableret en lignende ordning som i Cannes og Sydfrankrig….
Skriv et svar